Artikelen geschreven door Laura Parisi:
Bekijk andere auteurs:
Priscilla Avôt
Mijn naam is Priscilla Avôt, mama van vier kinderen en inmiddels al zestien jaar werkzaam binnen het onderwijs en de kinderopvang. Als pedagoog ben ik dagelijks bezig met het ontwikkelen van lessen voor het basisonderwijs en de kinderopvang. Daarbij zet ik...
Suzanne van der Schot
Mijn naam is Suzanne van der Schot en ik sta ruim 25 jaar voor de klas als leraar Nederlands en Engels. Tijdens mijn eerste stage gaf ik les op een grote scholengemeenschap, maar dat vond ik veel te massaal en ik ging lesgeven op een kleine vmbo-school in...
Leonora de Kloet
Leuk je hier te ontmoeten! Ik ben Leonora de Kloet, werkzaam in het dagelijks leven als trainer en coach voor tieners en welzijnsmedewerker voor ouderen die te maken hebben met dementie. Je mag me wakker maken voor een lekker stukje skitaart (ultiem gebakje!) en in...
Nienke Felix
Even voorstellen: Nienke Felix Mijn naam is Nienke Felix (43 jaar), woonachtig in Houten en inmiddels werk ik ruim 20 jaar in het basisonderwijs. Wat begon met twijfels en omwegen – van een CMV-studie aan de Hogeschool Utrecht tot een periode werken en wonen op...
Suzan Elmas
Mijn naam is Suzan Elmas. Na mijn studie Bestuurskunde werkte ik meer dan 15 jaar in verschillende (leidinggevende) functies bij adviesbureaus en de overheid. Zo rond mijn veertigste begon het te kriebelen: ik wilde meer!! Meer plezier, meer betekenen, meer in contact...
Annika Reuver
Hoi daar! Ik ben Annika Reuver, 18 jaar. In 2025 haalde ik mijn gymnasiumdiploma met de profielen Natuur & Gezondheid én Natuur & Techniek, best een prestatie, al zeg ik het zelf. Na al die jaren studie vond ik het wel tijd voor een tussenjaar. Ik wil werken,...
Marit Hessels-Groeneveld
Beste lezers, mijn naam is Marit Hessels-Groeneveld, ik ben 37 jaar, getrouwd en trotse moeder van twee geweldige dochters van 5 en 8 jaar. Start van mijn loopbaan In 2009 behaalde ik mijn diploma aan de Pabo en kreeg ik direct de kans om als leerkracht aan de...
Helena Bosch
Hoi! Leuk dat je mijn voorstelstukje leest. Mijn naam is Helena Bosch en ik ben 24 jaar oud. Na de zomervakantie sta ik voor het derde jaar voor de klas in het basisonderwijs. In deze blog neem ik jullie graag mee in mijn onderwijstijd. Startende leerkracht Als...
Josette Scheeper
Onderwijs kiezen? Soms kiest het jou. Hi, mijn naam is Josette Scheeper. Als je me in 2016 had verteld dat ik op een basisschool zou eindigen met kleuters die me met pindakaashandjes om de nek vliegen, had ik waarschijnlijk keihard gelachen. Of huilend “nee toch?!”...
Merel van der Ham
Hoe een stapel kinderboeken mijn leven veranderde Mijn weg van ambtenaar naar verhalenverteller Hallo! Mijn naam is Merel van der Ham en ik ben oprichter van De Verhalenwinkel. Ruim tien jaar geleden gooide ik het roer om: ik nam afscheid van mijn baan als ambtenaar...
Alle auteurs zien?
Lees meer over onze auteur Laura Parisi
parisi.laura@gmail.com

Lieve lezer, mijn naam is Laura Parisi en wat leuk dat je ervoor gekozen hebt om mijn voorstel blog te lezen. Mijn naam is Laura Waal-Parisi. Ik ben 40 jaar oud, getrouwd en moeder van twee prachtige zoons van 8 en 11 jaar. In deze blog neem ik jullie graag mee in mijn onderwijstijd.
Werkervaring
In 2006 ben ik begonnen als leerkracht basisonderwijs. Wat genoot ik van de tijd voor klas. De kinderen allemaal op hun eigen manier en in hun eigen tempo zien ontwikkelen, vond ik zo mooi. Geweldig om dat te kunnen ondersteunen.
Al snel ontdekte ik dat ik meer wilde weten over bepaalde gedragingen. Ik was me ervan bewust dat geen enkel kind er bewust voor kiest om ongewenst gedrag te laten zien. Er zit een kind achter het gedrag. Om het kind goed te kunnen begeleiden wilde ik meer weten over dat gedrag. Zo ben ik begonnen aan de Master Special Educationeel Needs, met als afstudeerrichting Gedragspecialist. Vlak na het behalen van dit diploma werd ik gevraagd als Intern begeleider en besloot ik mijn werk voor de klas te gaan combineren. Zo kon ik nog meer kinderen helpen, was mijn idee.
Het jaar 2012 tot 2015
In 2012 besloot ik de overstap te maken naar het Speciaal Onderwijs. Leerlingen met gedragsproblematiek spraken me het meest aan en ik wilde me graag inzetten voor deze doelgroep. Ik begon weer voor de klas, wilde het helemaal ervaren. In het Voortgezet Speciaal Onderwijs gaf ik wiskunde en was ik mentor voor een brugklasgroep met zowel interne als externe problematiek, dan kun je denken aan autisme, adhd, etc.
In 2015 werd ik gevraagd om te solliciteren voor de teamleider functie van mijn afdeling. Ik, die altijd wel van een uitdaging houdt, ben hier voor gegaan en kreeg de baan. Wat heb ik deze jaren veel geleerd deze jaren. Niet alleen van de opleiding tot Vakbekwaam Schoolleider, ook van de leerlingen en het geweldige team waar we mee werkten. Echt samenwerken was dat.
Het jaar 2019 en 2020
In 2019 besloot ik de overstap te maken naar het samenwerkingsverband. Met hoeveel plezier ik ook werkte binnen het VSO, het begon ook z’n tol te eisen. Ik als empathisch persoon, merkte dat ik er niet meer op mijn plek was. In deze periode werd ik ook moeder van twee kinderen. Ik merkte dat mijn focus meer op hen kwam te leggen en om mijn werk daar te kunnen doen zoals ik wilde, moest ik de volledige focus in het werk kunnen leggen.
Ik was nieuwsgierig naar het reguliere VO en besloot te solliciteren op de functie Begeleider Passend Onderwijs. Ik heb een mooi kijkje in de keuken gekregen in deze periode. Ik moest echter al snel concluderen dat dit niet mijn omgeving was. Ik besloot dan ook weer terug te gaan naar het reguliere onderwijs.
In 2020 ging ik aan de slag als intern begeleider op een basisschool. Heerlijk om daar weer terug te zijn. Ook daar ondervond ik weer hoe krachtig samenwerken kan zijn. Helaas kreeg ik als snel corona wat uitmondde in Long Covid. Dit betekende dat ik mijn leven anders moest gaan organiseren. Het continu werken in een school, was helaas niet haalbaar meer.
Nieuwe richting
Gedurende de jaren kreeg ik ook steeds meer interesse in ademwerk en reiki. Tijdens mijn beginjaren in het onderwijs kreeg ik twee keer een burn out. Ik wilde mijn patronen doorbreken om gezonder te leven en werken. Ik deed dan ook de opleiding tot ademcoach en reiki-master. Voor de Long Covid klachten bleek dit ook geweldig voor mij te werken.
Langzaamaan kreeg ik steeds meer verzoeken dat ondersteuning d.m.v. ademwerk. Prachtig om te zien hoe mensen op deze manier de regie over hun welzijn weer terug kunnen pakken.
Inmiddels kan ik als zelfstandige scholen en particulieren ondersteunen in preventie van burn-out bij zowel de leerkracht als de leerling. Dan zul je wellicht denken, de leerling? Ja ook zij zijn vatbaar voor burn-out. In deze snelle, drukke maatschappij waar we van alles van onszelf en elkaar verwachten, kunnen ook de leerlingen opgebrand raken. Ik wil dit heel graag helpen voorkomen.
Hoe? Door men bewust te laten worden van hun eigen patronen en ademhaling.
- Hoe breng je rust in een dag
- Op welke manieren kun je werken vanuit rust en ontspanning?
- Wat zijn goede manieren om tijd te nemen om bij jezelf in te checken?
Door hier ruimte en tijd voor te maken, zullen de dagen veel meer ontspannen verlopen. Het maken van een nieuw patroon kan helpen om opbranding te voorkomen. Toen ik door tiponderwijs dan ook gevraagd werd om een blog te schrijven, werd ik direct enthousiast. Ik hoop op deze manier een breder publiek te bereiken en meer leerkrachten, intern begeleiders en andere onderwijsprofessionals te kunnen ondersteunen in preventie van burn-out.
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Wil jij ook blogs en artikelen schrijven voor Tip Onderwijs net zoals Laura Parisi?
Neem dan contact op met onze hoofdredacteur Mats Nanne via:
Mail: mats@tiponderwijs.nl
LinkedIn: klik hier.