Artikelen geschreven door Laura Parisi:
Bekijk andere auteurs:
Klaas Brand
Beste lezer, mijn naam is Klaas Brand. Fijn dat je hier bent! Ik hoop dat je geniet van de verhalen, inzichten en tips die ik deel. Of je nu op zoek bent naar inspiratie, informatie of gewoon een moment van ontspanning. Iets meer over mijzelf: ik ben geboren in een...
Nicole de Braal
Mijn naam is Nicole de Braal, veertig jaar oud en vorm een gezin met mijn lieve vriend en twee geweldige zoons van 7 en 10 jaar. Met bijna twintig jaar ervaring in het onderwijs kan ik nog steeds stellen dat dit het mooiste beroep is dat er is! Werkervaring Na...
Ashlin Stolwijk
Beste lezers, mijn naam is Ashlin Stolwijk. Ik ben 33 jaar en woon nu nog in Amsterdam, samen met mijn man en mijn zoontje van bijna 1 jaar. Binnenkort verhuizen we naar een meer groene en rustige omgeving binnen de Randstad en ga ik terug naar mijn roots. Het...
Nienke Kromkamp
Introductie – Blog Mijn naam is Nienke Kromkamp. Ik ben 28 jaar oud en woon samen met mijn vriend in Friesland. We hebben een mooie jaren 30 woning opgeknapt en zijn beiden sportief. In mijn vrije tijd ga ik graag korfballen, hardlopen en maak ik een tochtje met de...
Mariska Ritfeld
Mijn naam is Mariska Ritfeld, ik ben 45 jaar en sta positief in het leven. Voor mij is respect de basis van alles. Ik vind het belangrijk om altijd met empathie naar anderen te kijken en geloof sterk in de waarde van verschillende perspectieven. Samen met mijn man heb...
Melissa Hoorn
Mijn naam is Melissa Hoorn, ik ben 33 jaar oud en woon samen met mijn vriend en kat in de Zaanstreek. Ik ben inmiddels sinds mijn 17e jaar al te vinden in het onderwijs en heb de afgelopen 16 jaar al veel meegemaakt en mij mogen ontwikkelen. Mijn loopbaan Als...
Judith Bosch
Over Judith Bosch Schoolleider bij stichting Prisma in Panningen Judith Bosch is van oorsprong leerkracht speciaal onderwijs, waar ze 13 jaar in het Cluster IV onderwijs heeft mogen ervaren hoe belangrijk het is om onderwijskwaliteit en warm contact hand in hand te...
Daphne Hulsker
Mijn naam is Daphne Hulsker en ik ben werkzaam in het basisonderwijs. Als leerkracht van een bovenbouwgroep geef ik de kinderen graag de verantwoordelijkheden die ze aankunnen, om ze te helpen groeien op hun eigen niveau en op hun eigen tempo. Ik ga uit van wat het...
Caithlín van Kalker
Wie ben ik? Mijn naam is Caithlín van Kalker. Na enige hobbels en bobbels én een droom die altijd bleef bestaan om juf te worden, ben ik in 2024 afgestudeerd als leerkracht basisonderwijs. Met een voorliefde voor spel door mijn opleiding Creatieve therapie drama, ging...
Ilse van der Spoel
Introductie Hi, mijn naam is Ilse van der Spoel. Van kinds af aan wilde ik altijd al juf worden. Een plan B had ik niet, dus ben ik heel blij dat dit gelukt is. Met veel plezier heb ik aan alle leeftijden les mogen geven. Het onbevangen en de eerlijke mening van een...
Lees meer over onze auteur Laura Parisi
Lieve lezer, mijn naam is Laura Parisi en wat leuk dat je ervoor gekozen hebt om mijn voorstel blog te lezen. Mijn naam is Laura Waal-Parisi. Ik ben 40 jaar oud, getrouwd en moeder van twee prachtige zoons van 8 en 11 jaar. In deze blog neem ik jullie graag mee in mijn onderwijstijd.
Werkervaring
In 2006 ben ik begonnen als leerkracht basisonderwijs. Wat genoot ik van de tijd voor klas. De kinderen allemaal op hun eigen manier en in hun eigen tempo zien ontwikkelen, vond ik zo mooi. Geweldig om dat te kunnen ondersteunen.
Al snel ontdekte ik dat ik meer wilde weten over bepaalde gedragingen. Ik was me ervan bewust dat geen enkel kind er bewust voor kiest om ongewenst gedrag te laten zien. Er zit een kind achter het gedrag. Om het kind goed te kunnen begeleiden wilde ik meer weten over dat gedrag. Zo ben ik begonnen aan de Master Special Educationeel Needs, met als afstudeerrichting Gedragspecialist. Vlak na het behalen van dit diploma werd ik gevraagd als Intern begeleider en besloot ik mijn werk voor de klas te gaan combineren. Zo kon ik nog meer kinderen helpen, was mijn idee.
Het jaar 2012 tot 2015
In 2012 besloot ik de overstap te maken naar het Speciaal Onderwijs. Leerlingen met gedragsproblematiek spraken me het meest aan en ik wilde me graag inzetten voor deze doelgroep. Ik begon weer voor de klas, wilde het helemaal ervaren. In het Voortgezet Speciaal Onderwijs gaf ik wiskunde en was ik mentor voor een brugklasgroep met zowel interne als externe problematiek, dan kun je denken aan autisme, adhd, etc.
In 2015 werd ik gevraagd om te solliciteren voor de teamleider functie van mijn afdeling. Ik, die altijd wel van een uitdaging houdt, ben hier voor gegaan en kreeg de baan. Wat heb ik deze jaren veel geleerd deze jaren. Niet alleen van de opleiding tot Vakbekwaam Schoolleider, ook van de leerlingen en het geweldige team waar we mee werkten. Echt samenwerken was dat.
Het jaar 2019 en 2020
In 2019 besloot ik de overstap te maken naar het samenwerkingsverband. Met hoeveel plezier ik ook werkte binnen het VSO, het begon ook z’n tol te eisen. Ik als empathisch persoon, merkte dat ik er niet meer op mijn plek was. In deze periode werd ik ook moeder van twee kinderen. Ik merkte dat mijn focus meer op hen kwam te leggen en om mijn werk daar te kunnen doen zoals ik wilde, moest ik de volledige focus in het werk kunnen leggen.
Ik was nieuwsgierig naar het reguliere VO en besloot te solliciteren op de functie Begeleider Passend Onderwijs. Ik heb een mooi kijkje in de keuken gekregen in deze periode. Ik moest echter al snel concluderen dat dit niet mijn omgeving was. Ik besloot dan ook weer terug te gaan naar het reguliere onderwijs.
In 2020 ging ik aan de slag als intern begeleider op een basisschool. Heerlijk om daar weer terug te zijn. Ook daar ondervond ik weer hoe krachtig samenwerken kan zijn. Helaas kreeg ik als snel corona wat uitmondde in Long Covid. Dit betekende dat ik mijn leven anders moest gaan organiseren. Het continu werken in een school, was helaas niet haalbaar meer.
Nieuwe richting
Gedurende de jaren kreeg ik ook steeds meer interesse in ademwerk en reiki. Tijdens mijn beginjaren in het onderwijs kreeg ik twee keer een burn out. Ik wilde mijn patronen doorbreken om gezonder te leven en werken. Ik deed dan ook de opleiding tot ademcoach en reiki-master. Voor de Long Covid klachten bleek dit ook geweldig voor mij te werken.
Langzaamaan kreeg ik steeds meer verzoeken dat ondersteuning d.m.v. ademwerk. Prachtig om te zien hoe mensen op deze manier de regie over hun welzijn weer terug kunnen pakken.
Inmiddels kan ik als zelfstandige scholen en particulieren ondersteunen in preventie van burn-out bij zowel de leerkracht als de leerling. Dan zul je wellicht denken, de leerling? Ja ook zij zijn vatbaar voor burn-out. In deze snelle, drukke maatschappij waar we van alles van onszelf en elkaar verwachten, kunnen ook de leerlingen opgebrand raken. Ik wil dit heel graag helpen voorkomen.
Hoe? Door men bewust te laten worden van hun eigen patronen en ademhaling.
- Hoe breng je rust in een dag
- Op welke manieren kun je werken vanuit rust en ontspanning?
- Wat zijn goede manieren om tijd te nemen om bij jezelf in te checken?
Door hier ruimte en tijd voor te maken, zullen de dagen veel meer ontspannen verlopen. Het maken van een nieuw patroon kan helpen om opbranding te voorkomen. Toen ik door tiponderwijs dan ook gevraagd werd om een blog te schrijven, werd ik direct enthousiast. Ik hoop op deze manier een breder publiek te bereiken en meer leerkrachten, intern begeleiders en andere onderwijsprofessionals te kunnen ondersteunen in preventie van burn-out.
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Wil jij ook blogs en artikelen schrijven voor Tip Onderwijs net zoals Laura Parisi?
Neem dan contact op met onze hoofdredacteur Mats Nanne via:
Mail: m[email protected]
LinkedIn: klik hier.