Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Adhd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Adhd

ADHD – aandachtstekortstoornis

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, een aandoening die het vermogen om aandacht te schenken aan de omgeving beïnvloedt.
Kinderen met ADHD hebben moeite om hun aandacht bij één ding tegelijk te houden, wat leidt tot een gebrek aan concentratie.

 

ADHD symptomen

Kinderen met ADHD vertonen een aantal gedragingen die kenmerkend zijn voor hun (ontwikkelings)stoornis.
Beweeglijkheid en moeite met stilzitten, wriemelen met spullen en wiebelen vaak.
Druk praten en voor de beurt roepen, zich opdringen in spel van anderen en verstoren.
Missen deel van instructie, aandacht verslapt snel, vermijden langdurige inspanning.
Problemen met automatiseren, veel ‘ongelukjes’, snel gefrustreerd bij mislukking.
Slechtere emotieregulatie, reactie vaak primair, minder interne spraak, weinig motivatie.
Zij zijn vaak op zoek naar sterke prikkels (thrillseeking behaviour) en hebben moeite met “tijd”, schatten de tijd om iets te doen, vaak te kort.

Wijze van aanpak

Het identificeren en verminderen van ADHD symptomen is essentieel voor een succesvolle leerervaring.
Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het combineren van open vragen, multiple-choice vragen en praktische opdrachten voor een gebalanceerde beoordeling van vaardigheden.
Het opleiden van leraren en het bieden van ondersteuning aan kinderen met ADHD speelt een cruciale rol.

Conclusie

ADHD vereist aandacht en actie. Door de oorzaken en gevolgen van ADHD te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een succesvolle leerervaring.
Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.

Json [‘pdd

PDD is een afkorting voor Pervasive Developmental Disorder, een stoornis in de informatiewerking in de hersenen, waarbij sociale, verbale en non-verbale informatie wordt verwerkt.

-nos” href=”https://tiponderwijs.nl/begrip/pdd-nos/”>pdd-nos

PDD-NOS is een diagnose die werd gegeven aan mensen die bovengemiddeld veel autisme-kenmerken vertonen, maar niet voldoen aan de criteria voor klassiek autisme of het syndroom van Asperger.

‘, ‘pdd’, ‘concentratiestoornissen

Concentratiestoornissen zijn een veelvoorkomende uitdaging in het onderwijs. Leerlingen met concentratiestoornissen hebben moeite om hun aandacht te focussen en te behouden, wat kan leiden tot problemen bij het leren en het behalen van succes.

‘, ‘hyperactiviteit

Hyperactiviteit is een veelvoorkomend probleem in het onderwijs, dat kan leiden tot concentratiestoornissen en gedragsproblemen bij leerlingen. Het is essentieel om hyperactiviteit te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het overwinnen van deze uitdaging.

‘, ‘hyperfocus

 

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties