Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Concentratie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Concentratie

Concentratie in het onderwijs

Concentratie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in hun studie. Het vermogen om zich te concentreren op een taak of opdracht is essentieel voor het behalen van goede resultaten.
Wanneer een leerling een goede concentratie heeft, kan hij zich langdurig en intensief op een taak richten. Dit resulteert in een betere begrip van de leerstof en een hogere kwaliteit van het werk. Leerlingen met concentratieproblemen

Concentratieproblemen zijn een veelvoorkomende uitdaging in het onderwijs. Leerlingen met concentratieproblemen hebben moeite om hun aandacht te focussen op de leerstof, waardoor hun leerprestaties kunnen lijden.

hebben moeite om hun aandacht bij de opdracht te houden, wat kan leiden tot een lagere kwaliteit van het werk en een slechtere beoordeling.

Oorzaken van concentratieproblemen

Concentratieproblemen kunnen worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals de leerling zelf, de leerstof, de leerkracht en de omgeving. Remmende factoren met betrekking tot de leerling zijn ziekte of emotionele problemen. Als de leerstof saai is of druk, kan de leerling snel afgeleid zijn. Dat is ook het geval bij de manier van lesgeven.
Verder kunnen er belemmerende factoren in de omgeving zijn, zoals lawaai. Het is belangrijk om deze factoren te identificeren en te elimineren om de concentratie van de leerling te verbeteren. Differentiatie

Differentiatie is een cruciale aanpak in het onderwijs om rekening te houden met de cognitieve, metacognitieve, motivationele en culturele verschillen tussen leerlingen. Het doel is om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren voor alle leerlingen.

en verrijking

Verrijking is een belangrijke concept in het onderwijs dat kinderen in staat stelt om hun vaardigheden en kennis te verdiepen en te verbreden. Het biedt kinderen de mogelijkheid om uitdagingen aan te gaan en hun leerrendement te verbeteren.

van de leerstof kunnen ook helpen om de concentratie van de leerling te verbeteren.

Wijze van aanpak

Het identificeren en aanpakken van concentratieproblemen is essentieel voor het verbeteren van de concentratie van de leerling. Leerkrachten kunnen verschillende strategieën gebruiken om de concentratie van de leerling te verbeteren, zoals het geven van individuele aandacht, het aanbieden van verschillende leerstof en het creëren van een rustige leeromgeving.
Training en begeleiding van leerkrachten kunnen ook helpen om de concentratie van de leerling te verbeteren. Het is belangrijk om de leerkrachten te laten zien hoe zij de concentratie van de leerling kunnen verbeteren en hoe zij de leerling kunnen helpen om zijn concentratie te verbeteren.

Conclusie

Concentratie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in hun studie. Het is belangrijk om de oorzaken van concentratieproblemen te identificeren en te elimineren om de concentratie van de leerling te verbeteren. Leerkrachten en ouders kunnen samenwerken om de concentratie van de leerling te verbeteren en om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties