Gerelateerde artikelen

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Concentratie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Concentratie

Concentratie in het onderwijs

Concentratie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in hun studie. Het vermogen om zich te concentreren op een taak of opdracht is essentieel voor het behalen van goede resultaten.
Wanneer een leerling een goede concentratie heeft, kan hij zich langdurig en intensief op een taak richten. Dit resulteert in een betere begrip van de leerstof en een hogere kwaliteit van het werk. Leerlingen met concentratieproblemen

Concentratieproblemen zijn een veelvoorkomende uitdaging in het onderwijs. Leerlingen met concentratieproblemen hebben moeite om hun aandacht te focussen op de leerstof, waardoor hun leerprestaties kunnen lijden.

hebben moeite om hun aandacht bij de opdracht te houden, wat kan leiden tot een lagere kwaliteit van het werk en een slechtere beoordeling.

Oorzaken van concentratieproblemen

Concentratieproblemen kunnen worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals de leerling zelf, de leerstof, de leerkracht en de omgeving. Remmende factoren met betrekking tot de leerling zijn ziekte of emotionele problemen. Als de leerstof saai is of druk, kan de leerling snel afgeleid zijn. Dat is ook het geval bij de manier van lesgeven.
Verder kunnen er belemmerende factoren in de omgeving zijn, zoals lawaai. Het is belangrijk om deze factoren te identificeren en te elimineren om de concentratie van de leerling te verbeteren. Differentiatie

Differentiatie is een cruciale aanpak in het onderwijs om rekening te houden met de cognitieve, metacognitieve, motivationele en culturele verschillen tussen leerlingen. Het doel is om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren voor alle leerlingen.

en verrijking

Verrijking is een belangrijke concept in het onderwijs dat kinderen in staat stelt om hun vaardigheden en kennis te verdiepen en te verbreden. Het biedt kinderen de mogelijkheid om uitdagingen aan te gaan en hun leerrendement te verbeteren.

van de leerstof kunnen ook helpen om de concentratie van de leerling te verbeteren.

Wijze van aanpak

Het identificeren en aanpakken van concentratieproblemen is essentieel voor het verbeteren van de concentratie van de leerling. Leerkrachten kunnen verschillende strategieën gebruiken om de concentratie van de leerling te verbeteren, zoals het geven van individuele aandacht, het aanbieden van verschillende leerstof en het creëren van een rustige leeromgeving.
Training en begeleiding van leerkrachten kunnen ook helpen om de concentratie van de leerling te verbeteren. Het is belangrijk om de leerkrachten te laten zien hoe zij de concentratie van de leerling kunnen verbeteren en hoe zij de leerling kunnen helpen om zijn concentratie te verbeteren.

Conclusie

Concentratie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in hun studie. Het is belangrijk om de oorzaken van concentratieproblemen te identificeren en te elimineren om de concentratie van de leerling te verbeteren. Leerkrachten en ouders kunnen samenwerken om de concentratie van de leerling te verbeteren en om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties