Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Bibliotherapie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Bibliotherapie

Bibliotherapie: een krachtig hulpmiddel in het onderwijs

Bibliotherapie is een vorm van psycho-educatie

In het onderwijsleerproces speelt psycho-educatie een cruciale rol bij het helpen van leerlingen met bepaalde aandoeningen of beperkingen. Door kennis en vaardigheden te ontwikkelen, kunnen leerlingen beter omgaan met hun beperkingen en hun potentieel benutten.

die kinderen helpt bij het oplossen van hun problemen door middel van leesboeken. Het doel is om kinderen te helpen hun emoties en gedachten te verwerken en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren.

Om bibliotherapie succesvol te laten zijn, moeten we de leesboeken zorgvuldig selecteren. De hoofdpersonen en de verhaallijn moeten passen bij de ontwikkelingsfase van de kinderen. De kinderen moeten zich kunnen identificeren met de hoofdpersoon en zich betrokken kunnen voelen bij het verhaal.

De fasen van bibliotherapie

De bibliotherapie bestaat uit drie fasen: voorbereiding, begeleid lezen en een gesprek na het lezen. Tijdens de voorbereidingsfase wordt de leerling voorbereid op het lezen van het boek. Tijdens het begeleid lezen wordt het boek gelezen en worden vragen gesteld om de leerling te helpen bij het begrijpen van het verhaal. Gedurende het gesprek na het lezen wordt het verhaal besproken en worden de leerling geholpen om het verhaal toe te passen op zijn eigen situatie.
Bibliotherapie kan een krachtig hulpmiddel zijn voor kinderen met leesproblemen. Het kan helpen om hun zelfvertrouwen te verhogen en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren. Bovendien kan het helpen om kinderen te leren omgaan met emoties en gedachten.

Hoe bibliotherapie werkt

Bibliotherapie werkt door middel van identificatie en reflectie. De leerling identificeert zich met de hoofdpersoon en reflecteert op zijn eigen situatie. Dit helpt de leerling om zijn emoties en gedachten te verwerken en zijn probleemoplossend vermogen te verbeteren.

Bibliotherapie kan ook worden gebruikt in combinatie met andere vormen van therapie, zoals creatieve therapie

Creatieve therapie is een behandelwijze die mensen helpt om psychische problemen te overwinnen. Door creatief bezig te zijn, uiten mensen op speelse wijze hun onbewuste gevoelens en gedachten, wat de heling bevordert.. Dit type therapie wordt vaak ingezet bij kinderen of volwassenen die zich verbaal moeilijk kunnen uiten of het moeilijk vinden hun emoties te verwoorden.

en logopedie

. Dit kan helpen om kinderen te helpen bij het oplossen van hun problemen en hun zelfvertrouwen te verhogen.

Conclusie

Bibliotherapie is een krachtig hulpmiddel in het onderwijs dat kinderen helpt bij het oplossen van hun problemen. Het kan helpen om hun zelfvertrouwen te verhogen en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren. Door middel van identificatie en reflectie kan bibliotherapie kinderen helpen om hun emoties en gedachten te verwerken en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties