Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Bibliotherapie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Bibliotherapie

Bibliotherapie: een krachtig hulpmiddel in het onderwijs

Bibliotherapie is een vorm van psycho-educatie

In het onderwijsleerproces speelt psycho-educatie een cruciale rol bij het helpen van leerlingen met bepaalde aandoeningen of beperkingen. Door kennis en vaardigheden te ontwikkelen, kunnen leerlingen beter omgaan met hun beperkingen en hun potentieel benutten.

die kinderen helpt bij het oplossen van hun problemen door middel van leesboeken. Het doel is om kinderen te helpen hun emoties en gedachten te verwerken en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren.

Om bibliotherapie succesvol te laten zijn, moeten de leesboeken zorgvuldig worden geselecteerd. De hoofdpersonen en de verhaallijn moeten passen bij de ontwikkelingsfase van de kinderen. De kinderen moeten zich kunnen identificeren met de hoofdpersoon en zich betrokken kunnen voelen bij het verhaal.

De fasen van bibliotherapie

De bibliotherapie bestaat uit drie fasen: voorbereiding, begeleid lezen en een gesprek na het lezen. Tijdens de voorbereidingsfase wordt de leerling voorbereid op het lezen van het boek. Tijdens het begeleid lezen wordt het boek gelezen en worden vragen gesteld om de leerling te helpen bij het begrijpen van het verhaal. Tijdens het gesprek na het lezen wordt het verhaal besproken en worden de leerling geholpen om het verhaal toe te passen op zijn eigen situatie.
Bibliotherapie kan een krachtig hulpmiddel zijn voor kinderen met leesproblemen. Het kan helpen om hun zelfvertrouwen te verhogen en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren. Bovendien kan het helpen om kinderen te leren omgaan met emoties en gedachten.

Hoe bibliotherapie werkt

Bibliotherapie werkt door middel van identificatie en reflectie. De leerling identificeert zich met de hoofdpersoon en reflecteert op zijn eigen situatie. Dit helpt de leerling om zijn emoties en gedachten te verwerken en zijn probleemoplossend vermogen te verbeteren.
Bibliotherapie kan ook worden gebruikt in combinatie met andere vormen van therapie, zoals creatieve therapie

Creatieve therapie is een behandelwijze die mensen helpt om psychische problemen te overwinnen. Door creatief bezig te zijn, worden onbewuste gevoelens en gedachten op speelse wijze geuit, wat de heling bevordert. Dit type therapie wordt vaak ingezet bij kinderen of volwassenen die zich verbaal moeilijk kunnen uiten of het moeilijk vinden hun emoties te verwoorden.

en logopedie

. Dit kan helpen om kinderen te helpen bij het oplossen van hun problemen en hun zelfvertrouwen te verhogen.

Conclusie

Bibliotherapie is een krachtig hulpmiddel in het onderwijs dat kinderen helpt bij het oplossen van hun problemen. Het kan helpen om hun zelfvertrouwen te verhogen en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren. Door middel van identificatie en reflectie kan bibliotherapie kinderen helpen om hun emoties en gedachten te verwerken en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties