Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Creatieve therapie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Creatieve therapie

Creatieve therapie in het onderwijs

Creatieve therapie is een behandelwijze die mensen helpt om psychische problemen te overwinnen. Door creatief bezig te zijn, worden onbewuste gevoelens en gedachten op speelse wijze geuit, wat de heling bevordert. Dit type therapie wordt vaak ingezet bij kinderen of volwassenen die zich verbaal moeilijk kunnen uiten of het moeilijk vinden hun emoties te verwoorden.
De beeldende middelen die worden gebruikt in creatieve therapie, zoals tekenen, boetseren, schilderen of kunstvormen als drama en muziek, helpen mensen om hun emoties en gedachten te uiten. Creatieve therapie behoort bij de vaktherapeutische beroepen en kan individuele, groeps-, relatie- of gezinstherapie geven. Doelgroepen kunnen zowel kinderen als volwassenen zijn.

Oorzaken en gevolgen van psychische problemen

Psychische problemen kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals trauma, stress, of een gebrek aan sociale vaardigheden. Deze problemen kunnen leiden tot een verminderde kwaliteit van leven, sociale isolatie en een verminderde creativiteit

Creativiteit is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen te ontwikkelen. Door creatief denken kunnen leerlingen nieuwe ideeën en inzichten ontwikkelen.

. Creatieve therapie kan helpen om deze problemen te overwinnen door het stimuleren van de creativiteit en het verbeteren van de sociale vaardigheden.

Door het gebruik van creatieve therapie kunnen mensen hun emoties en gedachten beter uiten, wat leidt tot een betere zelfexpressie en een hogere zelfwaardering. Bovendien kan creatieve therapie helpen om sociale vaardigheden te verbeteren, wat leidt tot een betere sociale integratie en een hogere kwaliteit van leven.

Wijze van aanpak

Het identificeren en aanpakken van psychische problemen is essentieel voor het succes van creatieve therapie. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het gebruik van beeldende middelen, het stimuleren van de creativiteit en het verbeteren van de sociale vaardigheden. Bovendien is het essentieel om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren, waar mensen zich vrij kunnen uiten.
Door het combineren van creatieve therapie met andere therapeutische benaderingen, zoals logopedie

en psycho-educatie

In het onderwijsleerproces speelt psycho-educatie een cruciale rol bij het helpen van leerlingen met bepaalde aandoeningen of beperkingen. Door kennis en vaardigheden te ontwikkelen, kunnen leerlingen beter omgaan met hun beperkingen en hun potentieel benutten.

, kan een meer gebalanceerde benadering worden bereikt. Bovendien kan het gebruik van oplossingsgericht werken

Oplossingsgericht werken is een effectieve aanpak in het onderwijs om leerlingen te helpen bij het bereiken van hun doelstellingen. Het gaat om een werkwijze waarbij de focus ligt op het vinden van oplossingen in plaats van het analyseren van problemen. Dit betekent dat de leerkracht en de leerling samenwerken om een oplossing te vinden voor een bepaald probleem.

helpen om mensen te motiveren en te stimuleren om hun problemen te overwinnen.

Conclusie

Creatieve therapie is een waardevolle behandelwijze voor mensen met psychische problemen. Door het stimuleren van de creativiteit en het verbeteren van de sociale vaardigheden, kan creatieve therapie helpen om psychische problemen te overwinnen en een hogere kwaliteit van leven te bereiken. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid om creatieve therapie te promoten en te ondersteunen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties