Gerelateerde artikelen

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Trauma | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Trauma

Trauma in het onderwijs

Trauma kan ontstaan als reactie op een schokkende gebeurtenis, zoals een ernstig ongeluk, plotseling overlijden van geliefden of seksueel misbruik. De oorzaak is dat gebeurtenissen niet of onvoldoende verwerkt worden, wat leidt tot een verstoring van de emotionele balans.
Wanneer de reactie op gebeurtenissen pas veel later komt, spreken we van posttraumatische stress. Dit komt vaak voor na langdurige stresssituaties zoals seksueel misbruik of oorlogsgeweld. Ook wanneer kinderen langdurig worden verwaarloosd, kunnen ernstige trauma’s ontstaan.

Oorzaken van trauma

Trauma kan worden veroorzaakt door een eenmalige gebeurtenis of door langdurige stresssituaties. Het kan ook worden veroorzaakt door een combinatie van factoren, zoals een gebrek aan sociale steun, een geschiedenis van misbruik of een erfelijke aanleg voor angststoornis

Een angststoornis is een overmatige angst in het dagelijks leven die regelmatig voorkomt zonder dat er echt gevaar is. Deze angst kan zich uiten in lichamelijke kenmerken als rusteloosheid, trillen, zweten, duizeligheid, buikpijn of hoofdpijn, slapeloosheid, flauwvallen, misselijkheid, of andere lichamelijke uitingen.

sen.

Bij kinderen kan trauma worden veroorzaakt door hechtingsstoornissen

Hechtingsstoornissen spelen een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om hechtingsstoornissen te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Hechtingsstoornissen kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals onveilige hechting, gedragsstoornissen en concentratiestoornissen.

, zoals een gebrek aan emotionele steun van ouders of verzorgers. Dit kan leiden tot een verstoring van de emotionele ontwikkeling en het vermogen om sociale relaties aan te gaan.

Gevolgen van trauma

Trauma kan leiden tot een scala aan gevolgen, zoals depressie

Volgens het psychiatrische classificatiesysteem DSM-IV is er sprake van een depressie als er minstens vijf van de onderstaande symptomen gedurende ten minste twee weken aanwezig zijn geweest.

, agressie

Agressie is een complex fenomeen dat een grote impact kan hebben op de leeromgeving. Het is belangrijk om agressie te herkennen en te begrijpen om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren.

, angststoornissen en hechtingsstoornissen. Het kan ook leiden tot een verminderde controle over gedrag en gevoelens, prikkelbaarheid en zich onbegrepen voelen.

Bovendien kan trauma leiden tot woede, schaamte, nachtmerries, concentratieproblemen, herbelevingen en scheidingsangst. Het kan ook leiden tot een verminderde zelfwaardering en een gebrek aan vertrouwen in anderen.

Wijze van aanpak

Het identificeren en behandelen van trauma is essentieel voor het herstellen van de emotionele balans. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het bieden van sociale steun, het creëren van een veilige leeromgeving en het aanbieden van therapieën zoals cognitieve gedragstherapie.
Bovendien is het essentieel om docenten en toetsontwikkelaars te trainen om trauma te herkennen en aan te pakken. Dit helpt om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren voor alle leerlingen.

Conclusie

Trauma is een serieus probleem dat aandacht en actie vereist. Door de oorzaken en gevolgen van trauma te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een eerlijker onderwijssysteem. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties