Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Co-teaching | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Co-teaching

Co-teaching: een effectieve aanpak voor onderwijskwaliteit

Co-teaching is een innovatieve aanpak waarbij twee leraren samen verantwoordelijk zijn voor het lesgeven aan alle leerlingen in de klas. Dit concept biedt een unieke kans om de onderwijskwaliteit te verbeteren en tegemoet te komen aan de diverse behoeften van leerlingen.
Door co-teaching kunnen leraren elkaar ondersteunen en van elkaar leren. Dit leidt tot een meer evenwichtige werklast en een betere kwaliteit van het lesgeven. Bovendien kan co-teaching helpen om de professionalisering en kwaliteitsverbetering van leraren te stimuleren.

Voordelen van co-teaching

Co-teaching biedt verschillende voordelen voor zowel leraren als leerlingen. Ten eerste kan co-teaching helpen om de werklast van leraren te verminderen en een betere werk-privébalans te creëren. Daarnaast kan co-teaching leiden tot een meer differentiatie in het lesgeven, omdat leraren elkaar kunnen ondersteunen bij het aanbieden van verschillende leerstijlen.
Verder kan co-teaching helpen om de ondersteuningsplicht te vervullen en tegemoet te komen aan de behoeften van leerlingen met een beperking of chronische ziekte. Door co-teaching kunnen leraren een meer persoonlijke aanpak bieden en een betere onderwijservaring creëren voor alle leerlingen.

Het implementeren van co-teaching

Het implementeren van co-teaching vereist een goede planning en voorbereiding. Ten eerste moeten leraren worden getraind in co-teaching en moeten zij een goede communicatie hebben over hun rollen en verantwoordelijkheden. Daarnaast moeten scholen een goede infrastructuur hebben om co-teaching mogelijk te maken.
Verder is het belangrijk om een goede evaluatie te hebben van het co-teachingproces om te kunnen zien of het effectief is en waar verbeteringen kunnen worden aangebracht. Door een goede evaluatie kan co-teaching worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen en de leraren.

Conclusie

Co-teaching is een effectieve aanpak voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit en het tegemoetkomen aan de diverse behoeften van leerlingen. Door co-teaching kunnen leraren elkaar ondersteunen en van elkaar leren, wat leidt tot een meer evenwichtige werklast en een betere kwaliteit van het lesgeven.
Door co-teaching kan een meer persoonlijke aanpak worden geboden en kan een betere onderwijservaring worden gecreëerd voor alle leerlingen. Het is belangrijk om co-teaching te implementeren op een goede manier en te evalueren om te kunnen zien of het effectief is en waar verbeteringen kunnen worden aangebracht.

Blended learning

, remedial teaching

Onderwijs ondersteuning is een cruciale component van het onderwijsproces. Het biedt extra hulp en begeleiding aan leerlingen die leermoeilijkheden of andere problemen ervaren. Deze vorm van onderwijs kan individueel of in kleine groepjes plaatsvinden.

, preteaching

Preteaching is een didactische aanpak waarbij leerlingen voorafgaand aan de les alvast uitleg ontvangen over de lesstof. Dit heeft een positief effect op de resultaten, omdat leerlingen twee keer instructie ontvangen.

en lesson study

Lesson study is een vorm van teamleren waarbij collega’s samenwerken om het onderwijs te verbeteren, vernieuwen en verder te ontwikkelen. Deze methode wordt al meer dan 100 jaar toegepast in het Japanse onderwijs en wint aan populariteit in andere landen.

zijn allemaal belangrijke aspecten van co-teaching die kunnen helpen om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Door deze aspecten te combineren kan een meer evenwichtige en effectieve aanpak worden gecreëerd.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties