Gerelateerde artikelen

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Preteaching | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Preteaching

Preteaching: een effectieve methode voor leerlingen

Preteaching is een didactische aanpak waarbij leerlingen voorafgaand aan de les alvast uitleg ontvangen over de lesstof. Dit heeft een positief effect op de resultaten, omdat leerlingen twee keer instructie ontvangen.
De preteaching kan worden uitgevoerd door de leerkracht zelf, maar ook door de RT-er, onderwijsassistente of IB-er. Het kan worden toegepast op een groepje leerlingen of individueel.

Voordelen van preteaching

Preteaching is een vorm van differentiatie, omdat het rekening houdt met de verschillen tussen de leerlingen. Het werkt preventief, omdat leerlingen al twee keer uitleg hebben ontvangen voordat zij zelfstandig aan de slag moeten. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en moedigt hen aan om actiever mee te doen bij de instructie in de klas.
Preteaching is ook effectief voor kinderen met een leerstoornis, zoals dyslexie of dyscalculie. Zij hebben veel baat bij extra instructie en meer oefentijd.

Co-Teaching en flipping the classroom

Preteaching kan worden gecombineerd met co-teaching

Co-teaching is een innovatieve aanpak waarbij twee leraren samen verantwoordelijk zijn voor het lesgeven aan alle leerlingen in de klas. Dit concept biedt een unieke kans om de onderwijskwaliteit te verbeteren en tegemoet te komen aan de diverse behoeften van leerlingen.

, waarbij twee of meer leerkrachten samenwerken om de lesstof te presenteren. Ook kan het worden gebruikt in combinatie met flipping the classroom

In het flexibel onderwijs wordt de traditionele lesmethode omgedraaid. Leerlingen bestuderen eerst online leermaterialen, zoals weblectures, voordat zij naar college gaan. Het college wordt vervolgens gebruikt voor verdieping, verrijking, oefening, discussie of het beantwoorden van vragen.

, waarbij de leerlingen eerst thuis de lesstof bestuderen en vervolgens in de klas worden begeleid.

Brain-Based teaching

Preteaching is ook een vorm van brain-based teaching, omdat het rekening houdt met de manier waarop het brein van de leerlingen werkt. Het helpt leerlingen om de lesstof beter te begrijpen en te onthouden.

Remedial teaching

Preteaching kan ook worden gebruikt als een vorm van remedial teaching

Onderwijs ondersteuning is een cruciale component van het onderwijsproces. Het biedt extra hulp en begeleiding aan leerlingen die leermoeilijkheden of andere problemen ervaren. Deze vorm van onderwijs kan individueel of in kleine groepjes plaatsvinden.

, waarbij leerlingen extra ondersteuning ontvangen om hun vaardigheden te verbeteren.

Teaching to the test

Preteaching kan helpen om leerlingen beter voorbereid te zijn op toetsen en assessments, omdat zij alvast kennis hebben genomen van de lesstof.

Conclusie

Preteaching is een effectieve methode om leerlingen te helpen bij het leren. Het helpt om de resultaten te verbeteren, het zelfvertrouwen te versterken en de leerlingen actiever te laten participeren in de klas.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties