Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Brein | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Brein

Het brein in het onderwijs

Het brein speelt een cruciale rol bij het leren en onthouden van informatie. Het is een complex orgaan dat bestaat uit verschillende delen, zoals de hersenen

Hersenen zijn het centrale deel van ons zenuwstelsel, gelegen in het hoofd, beschermd door de schedel en drie hersenvliezen. Het bestaat uit miljarden neuronen en is waarschijnlijk de meest complexe structuur in de natuur.

, het puberbrein

De adolescentie is een periode van snelle veranderingen in het leven van jongeren. Een cruciale aspect hiervan is de ontwikkeling van het brein. Het brein van adolescenten, tussen 10 en 25 jaar, ondergaat significante veranderingen.

en het geheugen

Het geheugen is een cruciale functie van de hersenen, die ons in staat stelt om informatie te onthouden en te gebruiken. Het geheugen bestaat uit drie belangrijke aspecten: het opslaan van informatie, het bewaren van informatie en het terugzoeken van informatie.

. Het brein is verantwoordelijk voor het verwerken van informatie en het maken van beslissingen.

Het is een dynamisch systeem dat constant in ontwikkeling is. De frontaalkwab

De frontaalkwab, ook bekend als de prefrontale cortex, is een cruciaal hersendeel dat deel uitmaakt van de neocortex en zich in de voorzijde van de hersenen bevindt. Dit hersendeel wordt ook wel de cockpit of manager van de hersenen genoemd, omdat het een centrale rol speelt bij het coördineren van hogere executieve functies.

, een deel van het brein, is verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen en het maken van plannen. Het beelddenken

Beelddenken is een belangrijke concept in het onderwijs dat verwijst naar het vermogen van leerlingen om informatie te verwerken en te onthouden door middel van beelden en visuele voorstellingen.

, een andere functie van het brein, helpt ons om informatie te verwerken en te onthouden.

Het leerproces

Het leerproces is een complexe interactie tussen de hersenen en de omgeving. De hersenen verwerkt informatie en maakt beslissingen op basis van deze informatie. Het is belangrijk om het brein te stimuleren door het aanbieden van uitdagende taken en het creëren van een leeromgeving die aansluit bij de behoeften van de leerling.
Het brein is in staat om informatie te verwerken en te onthouden door het gebruik van verschillende strategieën, zoals het maken van schema’s en het gebruiken van mnemotechnieken. Het is belangrijk om deze strategieën te leren en toe te passen in het leerproces.

Onderzoek naar het brein

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de hersenen en de werking ervan tijdens het leerproces. Dit onderzoek helpt ons om meer te begrijpen over hoe het brein werkt en hoe we het leerproces kunnen verbeteren.
Recent onderzoek heeft laten zien dat moderne media een grote invloed hebben op het brein. Het is belangrijk om deze invloed te begrijpen en te gebruiken om het leerproces te verbeteren.

 

Conclusie

Het brein is een complex orgaan dat een cruciale rol speelt bij het leren en onthouden van informatie. Het is belangrijk om de hersenen te stimuleren en te ondersteunen door het aanbieden van uitdagende taken en het creëren van een leeromgeving die aansluit bij de behoeften van de leerling.
Door het begrijpen van het brein en de werking ervan tijdens het leerproces, kunnen we het leerproces verbeteren en een meer effectieve leeromgeving creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties