Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Frontaalkwab | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Frontaalkwab

De frontaalkwab: het centrum van hogere cognitieve functies

De frontaalkwab, ook bekend als de prefrontale cortex, is een cruciaal hersendeel dat deel uitmaakt van de neocortex en zich in de voorzijde van het brein

Het brein speelt een cruciale rol bij het leren en onthouden van informatie. Het is een complex orgaan dat bestaat uit verschillende delen, zoals de hersenen

Hersenen zijn het centrale deel van ons zenuwstelsel, gelegen in het hoofd, beschermd door de schedel en drie hersenvliezen. Het brein bestaat uit miljarden neuronen en is waarschijnlijk de meest complexe structuur in de natuur.

, het puberbrein en het geheugen. Het brein is verantwoordelijk voor het verwerken van informatie en het maken van beslissingen.

bevindt. Dit hersendeel wordt ook wel de cockpit of manager van het brein genoemd, omdat het een centrale rol speelt bij het coördineren van hogere executieve functies

Executieve functies zijn de sleutel tot succes in het leven. Het zijn de vaardigheden die ons in staat stellen om doelgericht te handelen, taken te plannen en uit te voeren. Zonder executieve functies zou het leven een chaos zijn.

.

De frontaalkwab is actief bij bewuste handelingen, zoals plannen, vooruitdenken en probleemoplossen. Het is een van de laatst ontwikkelde delen van het brein en blijft tot in de volwassenheid nog steeds ontwikkelen. Bij jongeren is de frontaalkwab nog niet volledig ontwikkeld, wat kan leiden tot impulsief gedrag en een verminderde controle over emoties.
Desondanks kan de frontaalkwab ook zeer actief zijn bij bepaalde handelingen, zoals het spelen van complexe games of het uitvoeren van creatieve taken. Dit toont aan dat de frontaalkwab een cruciale rol speelt bij het verwerken van informatie en het nemen van beslissingen.

Het belang van de frontaalkwab bij het leren

Bij het leren spelen de hogere executieve functies van de frontaalkwab een cruciale rol. Het vermogen om te plannen, te organiseren en te prioriteren is essentieel voor het succesvol leren. Bovendien helpt de frontaalkwab bij het verwerken van informatie en het onthouden van kennis.
Om het leren te optimaliseren, is het belangrijk om de frontaalkwab te stimuleren door middel van uitdagende taken en activiteiten die het vermogen tot probleemoplossen en kritisch denken bevorderen. Dit kan worden bereikt door het gebruik van verschillende leerstrategieën, zoals het maken van een studieplan, het gebruik van flashcards en het deelnemen aan discussies.

Conclusie

In conclusie is de frontaalkwab een cruciaal hersendeel dat een centrale rol speelt bij het coördineren van hogere executieve functies. Het is belangrijk om de frontaalkwab te stimuleren door middel van uitdagende taken en activiteiten die het vermogen tot probleemoplossen en kritisch denken bevorderen. Dit kan helpen om het leren te optimaliseren en het succesvol te zijn in het leven.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties