Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Geheugen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Geheugen

Het geheugen

Het geheugen is een cruciale functie van de hersenen

Hersenen zijn het centrale deel van ons zenuwstelsel, gelegen in het hoofd, beschermd door de schedel en drie hersenvliezen. Het brein

Het brein speelt een cruciale rol bij het leren en onthouden van informatie. Het is een complex orgaan dat bestaat uit verschillende delen, zoals de hersenen, het puberbrein en het geheugen. Het brein is verantwoordelijk voor het verwerken van informatie en het maken van beslissingen.

bestaat uit miljarden neuronen en is waarschijnlijk de meest complexe structuur in de natuur.

, die ons in staat stelt om informatie te onthouden en te gebruiken. Het geheugen bestaat uit drie belangrijke aspecten: het opslaan van informatie, het bewaren van informatie en het terugzoeken van informatie.

Wanneer nieuwe kennis en vaardigheden in de hersenen worden opgeslagen, spreken we van leren. Als informatie in het geheugen verloren gaat, spreken we van vergeten. Het geheugen kan worden ingedeeld op basis van tijd: het zintuiglijk, korte termijn en lange termijn geheugen.
Het geheugen kan ook worden ingedeeld op basis van beleving: het expliciete -bewuste- geheugen en het impliciete -onbewuste- geheugen. Het brein is een complex orgaan dat bestaat uit verschillende gebieden die een bijdrage leveren aan het geheugen.

Het werken van het geheugen

Informatie komt de hersenen binnen via de zintuigen ogen, oren, neus, huid en tong. Voor het ontvangen en doorgeven van de zintuigelijke prikkels is de thalamus – een gebied diep in de hersenen – heel belangrijk. De prikkels worden doorgegeven aan onder andere de hersenschors (cortex).
In verschillende gebieden, onder andere de hippocampus en amygdala wordt de informatie opgeslagen. Vooral de voorste gebieden van de hersenschors (frontaalkwab) zijn heel belangrijk voor het geheugen. Door zenuwnetwerken zijn deze gebieden onderling verbonden.
Metacognitie

Metacognitie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun leerproces te sturen en te verbeteren. Het is het proces van het leren over leren, waarbij leerlingen actief nadenken over hun eigen leerproces en strategieën ontwikkelen om hun leerresultaten te verbeteren.

, het vermogen om na te denken over eigen denken en leren, speelt een belangrijke rol bij het geheugen. Het helpt ons om onze eigen leerprocessen te begrijpen en te verbeteren.

Cognitieve ontwikkeling

Cognitieve ontwikkeling is de ontwikkeling van het denken, de waarneming, en de fantasie. Ook de begrippen intelligentie en geheugen horen hierbij.

is een belangrijk aspect van het geheugen. Het is het proces waarbij het brein nieuwe informatie verwerkt en opslaat. Het is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen om hun cognitieve ontwikkeling te verbeteren.

Woordenschat

De woordenschat is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in het onderwijs. Het is het totaal van de woorden die een leerling kent en gebruikt. De receptieve woordenschat bevat woorden die een leerling begrijpt, maar nog niet gebruikt, terwijl de productieve woordenschat bestaat uit woorden die een leerling actief gebruikt.

is een belangrijk aspect van het geheugen. Het is de verzameling van woorden en hun betekenissen die we in ons geheugen hebben opgeslagen. Het helpt ons om informatie te onthouden en te gebruiken.

Conclusie

Het geheugen is een complex en belangrijk aspect van de hersenen. Door het te begrijpen en te verbeteren, kunnen we ons leren en ons vermogen om informatie te onthouden verbeteren. Iedereen heeft de verantwoordelijkheid om zijn of haar geheugen te verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties