Gerelateerde artikelen

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

5 redenen om vaker te schrijven met kinderen

Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.   Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...

Creatief denken

Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten? Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het...

De impact van een schooladvies

Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde...

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Beelddenken | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Beelddenken

Beelddenken: een visuele manier van denken

Beelddenken is een manier van denken waarbij kinderen in beelden denken, in plaats van in woorden en begrippen.
Het is een belangrijk concept in de educatieve wereld, omdat het helpt om kinderen beter te begrijpen en te leren.

Soorten beelddenkers

Er zijn twee soorten beelddenkers: die met een extreme voorkeur voor visueel-ruimtelijk denken en die met een sterke voorkeur voor visueel-ruimtelijk denken, maar met goed ontwikkelde auditief-volgordelijke functies.
Beelddenkers hebben een andere manier van denken en leren, en hebben dus andere behoeften in de klas.

Visueel leersysteem

Het visueel leersysteem is een belangrijk deel van het beelddenken, omdat het helpt om informatie te verwerken en te onthouden.
Er is veel wetenschappelijke onderbouwing voor het visueel leersysteem, en het is een belangrijk deel van breinvriendelijk onderwijs.

Kritiek op beelddenken

Er is kritiek op de theorie van het beelddenken, omdat er te weinig wetenschappelijk bewijs voor is.
Echter, als je het thema breder trekt naar het visueel leersysteem en de werking van de hersenen, is er juist wel veel wetenschappelijke onderbouwing voor.

Leerstijlen en meervoudige intelligenties

Leerstijlen en meervoudige intelligenties zijn vergelijkbare theorieën waar veel discussie over is.
Het is belangrijk om niet te veel te focussen op één voorkeurskanaal van een leerling, maar om meerdere hersengebieden te betrekken bij het leren.

Praktijkvoorbeeld

Een concreet voorbeeld is het werk van Paul Kirschner, die heeft laten zien dat ieder kind ‘leervoorkeuren’ heeft en dat je daar als leraar rekening mee moet houden.
Hij adviseert om te combineren woord en beeld, om zo een breder scala aan leermethoden te bieden.
Beelddenken - Tip onderwijs

Conclusie

Beelddenken is een belangrijk concept in de educatieve wereld, omdat het helpt om kinderen beter te begrijpen en te leren.
Door het visueel leersysteem en de werking van de hersenen te begrijpen, kunnen we een breder scala aan leermethoden bieden en kinderen beter ondersteunen.

Door creativiteit

Creativiteit is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen te ontwikkelen. Door creatief denken kunnen leerlingen nieuwe ideeën en inzichten ontwikkelen.

, zelfbeeld

Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

en systeemdenken

Systeemdenken is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het kinderen helpt om complexe relaties te zien en te begrijpen. Het is het vermogen om de wereld om ons heen te zien als één geheel, in plaats van een optelsom van allemaal losse delen.

te gebruiken, kunnen we een meer holistische benadering van leren creëren.

En door droedelen

Droedelen is een vorm van creatief uitdrukken zonder een duidelijk doel. Het gebeurt vaak tijdens een les, telefoongesprek of andere bezigheid. Het tekenen of schetsen komt voort uit het onbewuste.

en creatieve therapie

Creatieve therapie is een behandelwijze die mensen helpt om psychische problemen te overwinnen. Door creatief bezig te zijn, worden onbewuste gevoelens en gedachten op speelse wijze geuit, wat de heling bevordert. Dit type therapie wordt vaak ingezet bij kinderen of volwassenen die zich verbaal moeilijk kunnen uiten of het moeilijk vinden hun emoties te verwoorden.

te gebruiken, kunnen we kinderen helpen om hun leerstijl te ontwikkelen en hun potentieel te bereiken.

Json
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties