Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Beelddenken | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Beelddenken

Beelddenken: een visuele manier van denken

Beelddenken is een manier van denken waarbij kinderen in beelden denken, in plaats van in woorden en begrippen.
Het is een belangrijk concept in de educatieve wereld, omdat het helpt om kinderen beter te begrijpen en te leren.

 

Soorten beelddenkers

Er zijn twee soorten beelddenkers: die met een extreme voorkeur voor visueel-ruimtelijk denken en die met een sterke voorkeur voor visueel-ruimtelijk denken, maar met goed ontwikkelde auditief-volgordelijke functies.
Beelddenkers hebben een andere manier van denken en leren, en hebben dus andere behoeften in de klas.

Visueel leersysteem

Het visueel leersysteem is een belangrijk deel van het beelddenken, omdat het helpt om informatie te verwerken en te onthouden.
Er is veel wetenschappelijke onderbouwing voor het visueel leersysteem, en het is een belangrijk deel van breinvriendelijk onderwijs.

Kritiek op beelddenken

Er is kritiek op de theorie van het beelddenken, omdat er te weinig wetenschappelijk bewijs voor is.
Echter, als je het thema breder trekt naar het visueel leersysteem en de werking van de hersenen, is er juist wel veel wetenschappelijke onderbouwing voor.

Leerstijlen en meervoudige intelligenties

Leerstijlen en meervoudige intelligenties zijn vergelijkbare theorieën waar veel discussie over is.
Het is belangrijk om niet te veel te focussen op één voorkeurskanaal van een leerling, maar om meerdere hersengebieden te betrekken bij het leren.

Praktijkvoorbeeld

Een concreet voorbeeld is het werk van Paul Kirschner, die heeft laten zien dat ieder kind ‘leervoorkeuren’ heeft en dat je daar als leraar rekening mee moet houden.
Hij adviseert om te combineren woord en beeld, om zo een breder scala aan leermethoden te bieden.

 

Beelddenken - Tip onderwijs

Conclusie

Beelddenken is een belangrijk concept in de educatieve wereld, omdat het helpt om kinderen beter te begrijpen en te leren.
Door het visueel leersysteem en de werking van de hersenen te begrijpen, kunnen we een breder scala aan leermethoden bieden en kinderen beter ondersteunen.

Door creativiteit

Creativiteit is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen te ontwikkelen. Door creatief denken kunnen leerlingen nieuwe ideeën en inzichten ontwikkelen.

, zelfbeeld

Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

en systeemdenken

Systeemdenken is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het kinderen helpt om complexe relaties te zien en te begrijpen. Het is het vermogen om de wereld om ons heen te zien als één geheel, in plaats van een optelsom van allemaal losse delen.

te gebruiken, kunnen we een meer holistische benadering van leren creëren.

En door droedelen

Droedelen is een vorm van creatief uitdrukken zonder een duidelijk doel. Het gebeurt vaak tijdens een les, telefoongesprek of andere bezigheid. Het tekenen of schetsen komt voort uit het onbewuste.

en creatieve therapie

Creatieve therapie is een behandelwijze die mensen helpt om psychische problemen te overwinnen. Door creatief bezig te zijn, worden onbewuste gevoelens en gedachten op speelse wijze geuit, wat de heling bevordert. Dit type therapie wordt vaak ingezet bij kinderen of volwassenen die zich verbaal moeilijk kunnen uiten of het moeilijk vinden hun emoties te verwoorden.

te gebruiken, kunnen we kinderen helpen om hun leerstijl te ontwikkelen en hun potentieel te bereiken.

Json
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties