Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Meervoudige intelligenties | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Meervoudige intelligenties

Meervoudige intelligenties in het onderwijs

Meervoudige intelligenties zijn een belangrijk concept in het onderwijs. Het idee is dat er verschillende manieren zijn waarop mensen intelligent kunnen zijn. Dit concept is ontwikkeld door Howard Gardner, die acht verschillende soorten intelligentie heeft beschreven.
De acht soorten intelligentie zijn: verbaal/linguïstische intelligentie, logisch/mathematische intelligentie, visueel/ruimtelijke intelligentie, muzikaal/ritmische intelligentie, lichamelijke/kinesthetische intelligentie, interpersoonlijke intelligentie, intrapersoonlijke intelligentie en natuurgerichte intelligentie. Elk van deze soorten intelligentie heeft zijn eigen sterke punten en zwakke punten.

Het belang van meervoudige intelligenties in het onderwijs

Het erkennen van meervoudige intelligenties is belangrijk in het onderwijs omdat het helpt om leerlingen te begrijpen en te ondersteunen. Door rekening te houden met de verschillende soorten intelligentie, kunnen leraren een meer inclusieve en adaptieve leeromgeving creëren.
Adaptief onderwijs

Adaptief onderwijs richt zich op de unieke behoeften en interesses van elk kind. Dit type onderwijs streeft ernaar om de leerstof af te stemmen op de individuele leerling, waardoor kinderen beter leren en meer motivatie ervaren.

is een belangrijk concept in het onderwijs omdat het helpt om leerlingen te differentiëren en te laten groeien. Door rekening te houden met de meervoudige intelligenties, kunnen leraren een meer persoonlijke en effectieve leerervaring creëren.

Kritiek op de theorie van gardner

Er is internationaal kritiek geleverd op de theorie van Gardner. Sommigen vinden dat de theorie te simpel is en niet genoeg rekening houdt met de complexiteit van het menselijk brein. Anderen vinden dat de theorie te veel nadruk legt op de verschillen tussen mensen en niet genoeg op de overeenkomsten.
Een van de belangrijkste kritieken is dat de theorie van Gardner niet genoeg wetenschappelijk onderbouwd is. Sommigen vinden dat de theorie te veel gebaseerd is op anekdotisch bewijs en niet genoeg op wetenschappelijk onderzoek.

Conclusie

Meervoudige intelligenties zijn een belangrijk concept in het onderwijs. Het erkennen van deze intelligenties helpt om leerlingen te begrijpen en te ondersteunen. Door rekening te houden met de meervoudige intelligenties, kunnen leraren een meer inclusieve en adaptieve leeromgeving creëren.
Het is belangrijk om de kritiek op de theorie van Gardner serieus te nemen en te zoeken naar manieren om de theorie te verbeteren en te onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek. Door dit te doen, kunnen we een meer effectieve en inclusieve leeromgeving creëren voor alle leerlingen.
Emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie (EQ) speelt een cruciale rol bij het succesvolle leren en sociale interacties. Het is het vermogen om emoties van jezelf en van anderen te waarnemen, te interpreteren en te reguleren. Bij emotionele intelligentie hoort ook het vermogen om de emoties te gebruiken als leidraad bij het denken en handelen.

, hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid is een complex begrip dat verder gaat dan alleen een hoge IQ-score. Het omvat ook creativiteit, motivatie en andere kenmerken. Experts zijn het erover eens dat hoogbegaafdheid meer is dan alleen intelligentie.

, talentontwikkeling

Talentontwikkeling is een onderwijsconcept dat zich richt op het identificeren en ontwikkelen van de unieke talenten en vaardigheden van leerlingen.

, potentieelgericht onderwijs

Bij potentieelgericht onderwijs staan de mogelijkheden van het kind centraal. Het doel is om de leerling te helpen zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

en adaptief onderwijs zijn allemaal belangrijke concepten in het onderwijs. Door rekening te houden met deze concepten, kunnen we een meer effectieve en inclusieve leeromgeving creëren voor alle leerlingen.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties