Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Hoogbegaafdheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid in het onderwijs

Hoogbegaafdheid is een complex begrip dat verder gaat dan alleen een hoge IQ-score. Het omvat ook creativiteit, motivatie en andere kenmerken. Experts zijn het erover eens dat hoogbegaafdheid meer is dan alleen intelligentie.
Een breed begrip van hoogbegaafdheid is het Delphi-model, dat beschrijft dat een hoogbegaafde een snelle en slimme denker is, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend.

Kenmerken van hoogbegaafdheid

Hoogbegaafden zijn gekenmerkt door hun autonomie, hoogintelligentie, rijke emotionaliteit, gedrevenheid en nieuwsgierigheid. Ze hebben een brede interesse en zijn scheppingsgericht. Bovendien zijn ze hoogsensitief en kunnen ze complexe zaken snel begrijpen.
Ongeveer 2 tot 3% van de mensen is hoogbegaafd. Het is belangrijk om deze leerlingen te herkennen en te ondersteunen, omdat ze anders kunnen worden beoordeeld en behandeld.

Talentontwikkeling en meervoudige intelligenties

Hoogbegaafden hebben meervoudige intelligenties

Meervoudige intelligenties zijn een belangrijk concept in het onderwijs. Het idee is dat er verschillende manieren zijn waarop mensen intelligent kunnen zijn. Dit concept is ontwikkeld door Howard Gardner, die acht verschillende soorten intelligentie heeft beschreven.

, zoals logische, linguïstische, spatial en interpersoonlijke intelligentie. Het is belangrijk om deze intelligenties te herkennen en te ontwikkelen, omdat ze cruciaal zijn voor het succes van deze leerlingen.

Ontwikkelingsvoorsprong

Een ontwikkelingsvoorsprong is de voorsprong in ontwikkeling die een kind heeft in vergelijking met het niveau wat op zijn leeftijd verwacht wordt. Het is een belangrijk concept in de basisontwikkeling van kinderen.

is een belangrijk aspect van het onderwijs, omdat het helpt om de talenten van hoogbegaafden te ontwikkelen en te verbeteren. Het is belangrijk om een inclusieve leeromgeving te creëren, waarbij alle leerlingen kunnen groeien en zich kunnen ontwikkelen.

Hyperactiviteit en hoogsensitiviteit

Hoogbegaafden kunnen hyperactief zijn, omdat ze snel en veel kunnen denken. Dit kan leiden tot een overprikkeling van de zintuigen en een gevoel van overweldigheid. Het is belangrijk om deze leerlingen te helpen om hun hyperactiviteit

Hyperactiviteit is een veelvoorkomend probleem in het onderwijs, dat kan leiden tot concentratiestoornissen en gedragsproblemen bij leerlingen. Het is essentieel om hyperactiviteit te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het overwinnen van deze uitdaging.

te beheersen en hun hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit is een karaktereigenschap die gekenmerkt wordt door overgevoeligheid voor indrukken en prikkels. Het is een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen informatie verwerken en reageren op hun omgeving.

te gebruiken voor hun voordeel.

Hoogsensitiviteit is een belangrijk aspect van hoogbegaafdheid, omdat het helpt om complexe zaken te begrijpen en te analyseren. Het is belangrijk om deze leerlingen te helpen om hun hoogsensitiviteit te gebruiken voor hun voordeel en om hun talenten te ontwikkelen.

Conclusie

Hoogbegaafdheid is een complex begrip dat verder gaat dan alleen intelligentie. Het is belangrijk om deze leerlingen te herkennen en te ondersteunen, omdat ze anders kunnen worden beoordeeld en behandeld. Door een inclusieve leeromgeving te creëren en de talenten van hoogbegaafden te ontwikkelen, kunnen we helpen om hun potentieel te realiseren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties