Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Puberbrein | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Puberbrein

Puberteit en breinontwikkeling

De adolescentie

Adolescentie is een belangrijke fase in het leven van een jongere, waarin zij zich ontwikkelen van kind tot volwassene. Deze fase duurt ongeveer van het 10e tot het 22e levensjaar, hoewel sommige wetenschappers ervoor pleiten om de bovengrens van 22 jaar te verhogen.

is een periode van snelle veranderingen in het leven van jongeren. Een cruciale aspect hiervan is de ontwikkeling van het brein

Het brein speelt een cruciale rol bij het leren en onthouden van informatie. Het is een complex orgaan dat bestaat uit verschillende delen, zoals de hersenen

Hersenen zijn het centrale deel van ons zenuwstelsel, gelegen in het hoofd, beschermd door de schedel en drie hersenvliezen. Het brein bestaat uit miljarden neuronen en is waarschijnlijk de meest complexe structuur in de natuur.

, het puberbrein en het geheugen. Het brein is verantwoordelijk voor het verwerken van informatie en het maken van beslissingen.

. Het brein van adolescenten, tussen 10 en 25 jaar, ondergaat significante veranderingen.

Het brein is een dynamisch orgaan dat constant in ontwikkeling is. Tijdens de adolescentie worden nieuwe verbindingen in het brein gevormd en worden bestaande verbindingen versterkt. Dit proces maakt het mogelijk voor jongeren om nieuwe kennis en vaardigheden te leren en te integreren in hun dagelijks leven.

Neuro-biologische ontwikkelingen

Tijdens de adolescentie vinden er significante veranderingen plaats in de hersenen. Het brein wordt steeds efficiënter en sneller in het verwerken van informatie. Dit maakt het mogelijk voor jongeren om complexe taken uit te voeren en om steeds beter te worden in het leren en het onthouden van nieuwe informatie.
De plasticiteit van het brein maakt het mogelijk voor jongeren om nieuwe kennis en vaardigheden te leren en te integreren in hun dagelijks leven. Dit proces is cruciaal voor de ontwikkeling van jongeren en maakt het mogelijk voor hen om zich aan te passen aan nieuwe situaties en uitdagingen.

Schoolrijpheid en breinontwikkeling

Schoolrijpheid

Schoolrijpheid is een belangrijke fase in de onderwijsloopbaan van een kind. Het geeft aan of het kind klaar is om aan het basisonderwijs te beginnen. Over het algemeen valt dit moment tussen het 4e en 5e jaar.

is een belangrijke aspect van de ontwikkeling van jongeren. Tijdens deze periode worden de fundamenten gelegd voor het leren en het onthouden van nieuwe informatie. Het brein is in staat om nieuwe kennis en vaardigheden te leren en te integreren in het dagelijks leven.

De schoolrijpheid is een cruciale periode voor de ontwikkeling van jongeren. Het is belangrijk om jongeren te ondersteunen tijdens deze periode en om hen te helpen bij het leren en het onthouden van nieuwe informatie.

Conclusie

In conclusie is de adolescentie een periode van snelle veranderingen in het leven van jongeren. Het brein is een dynamisch orgaan dat constant in ontwikkeling is. Het is belangrijk om jongeren te ondersteunen tijdens deze periode en om hen te helpen bij het leren en het onthouden van nieuwe informatie.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties