Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Co-teaching | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Co-teaching

Co-teaching: een effectieve aanpak voor onderwijskwaliteit

Co-teaching is een innovatieve aanpak waarbij twee leraren samen verantwoordelijk zijn voor het lesgeven aan alle leerlingen in de klas. Dit concept biedt een unieke kans om de onderwijskwaliteit te verbeteren en tegemoet te komen aan de diverse behoeften van leerlingen.
Door co-teaching kunnen leraren elkaar ondersteunen en van elkaar leren. Dit leidt tot een meer evenwichtige werklast en een betere kwaliteit van het lesgeven. Bovendien kan co-teaching helpen om de professionalisering en kwaliteitsverbetering van leraren te stimuleren.

Voordelen van co-teaching

Co-teaching biedt verschillende voordelen voor zowel leraren als leerlingen. Ten eerste kan co-teaching helpen om de werklast van leraren te verminderen en een betere werk-privébalans te creëren. Daarnaast kan co-teaching leiden tot een meer differentiatie in het lesgeven, omdat leraren elkaar kunnen ondersteunen bij het aanbieden van verschillende leerstijlen.
Verder kan co-teaching helpen om de ondersteuningsplicht te vervullen en tegemoet te komen aan de behoeften van leerlingen met een beperking of chronische ziekte. Door co-teaching kunnen leraren een meer persoonlijke aanpak bieden en een betere onderwijservaring creëren voor alle leerlingen.

Het implementeren van co-teaching

Het implementeren van co-teaching vereist een goede planning en voorbereiding. Ten eerste moeten leraren worden getraind in co-teaching en moeten zij een goede communicatie hebben over hun rollen en verantwoordelijkheden. Daarnaast moeten scholen een goede infrastructuur hebben om co-teaching mogelijk te maken.
Verder is het belangrijk om een goede evaluatie te hebben van het co-teachingproces om te kunnen zien of het effectief is en waar verbeteringen kunnen worden aangebracht. Door een goede evaluatie kan co-teaching worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen en de leraren.

Conclusie

Co-teaching is een effectieve aanpak voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit en het tegemoetkomen aan de diverse behoeften van leerlingen. Door co-teaching kunnen leraren elkaar ondersteunen en van elkaar leren, wat leidt tot een meer evenwichtige werklast en een betere kwaliteit van het lesgeven.
Door co-teaching kan een meer persoonlijke aanpak worden geboden en kan een betere onderwijservaring worden gecreëerd voor alle leerlingen. Het is belangrijk om co-teaching te implementeren op een goede manier en te evalueren om te kunnen zien of het effectief is en waar verbeteringen kunnen worden aangebracht.

Blended learning

, remedial teaching

Onderwijs ondersteuning is een cruciale component van het onderwijsproces. Het biedt extra hulp en begeleiding aan leerlingen die leermoeilijkheden of andere problemen ervaren. Deze vorm van onderwijs kan individueel of in kleine groepjes plaatsvinden.

, preteaching

Preteaching is een didactische aanpak waarbij leerlingen voorafgaand aan de les alvast uitleg ontvangen over de lesstof. Dit heeft een positief effect op de resultaten, omdat leerlingen twee keer instructie ontvangen.

en lesson study

Lesson study is een vorm van teamleren waarbij collega’s samenwerken om het onderwijs te verbeteren, vernieuwen en verder te ontwikkelen. Deze methode wordt al meer dan 100 jaar toegepast in het Japanse onderwijs en wint aan populariteit in andere landen.

zijn allemaal belangrijke aspecten van co-teaching die kunnen helpen om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Door deze aspecten te combineren kan een meer evenwichtige en effectieve aanpak worden gecreëerd.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties