Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Flipping the classroom | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Flipping the classroom

Flexibel onderwijs: de flipped classroom

In het flexibel onderwijs

Flexibel onderwijs biedt studenten de vrijheid om hun eigen leerproces te bepalen. Dit type onderwijs maakt het mogelijk voor studenten om tijd- en plaatsonafhankelijk te leren, in hun eigen tempo en volgens hun eigen planning. Bovendien kunnen werkvormen en leermiddelen flexibel worden aangeboden, waardoor studenten kunnen kiezen hoe en wanneer zij leren.

wordt de traditionele lesmethode omgedraaid. Leerlingen bestuderen eerst online leermaterialen, zoals weblectures, voordat zij naar college gaan. Het college wordt vervolgens gebruikt voor verdieping, verrijking, oefening, discussie of het beantwoorden van vragen.

Dit onderwijsconcept, ook bekend als ‘flipping the classroom’, biedt verschillende voordelen. Leerlingen kunnen op hun eigen tempo en op een manier die bij hen past, leren en oefenen. Bovendien kan de docent meer tijd en aandacht besteden aan individuele leerlingen en hun behoeften.

Voordelen van de flipped classroom

De flipped classroom biedt verschillende voordelen voor zowel leerlingen als docenten. Leerlingen kunnen op hun eigen tempo leren en oefenen, terwijl docenten meer tijd en aandacht kunnen besteden aan individuele leerlingen en hun behoeften. Bovendien kan de flipped classroom helpen bij het verbeteren van de leerprestaties en het stimuleren van de motivatie van leerlingen.
Daarnaast kan de flipped classroom ook helpen bij het creëren van een meer inclusieve leeromgeving. Leerlingen met een beperking of leerlingen die moeilijkheden ervaren bij het leren, kunnen dankzij de flipped classroom op een manier die bij hen past, leren en oefenen.

Het implementeren van de flipped classroom

Het implementeren van de flipped classroom vereist een zorgvuldige planning en voorbereiding. Docenten moeten eerst de juiste leermaterialen selecteren en deze online beschikbaar stellen. Vervolgens moeten zij het college gebruiken voor verdieping, verrijking, oefening, discussie of het beantwoorden van vragen.
Bovendien is het belangrijk om de leerlingen goed te informeren over de flipped classroom en hoe zij hiermee kunnen werken. Dit kan worden gedaan door middel van een introductieles of een online tutorial.

Conclusie

De flipped classroom is een onderwijsconcept dat verschillende voordelen biedt voor zowel leerlingen als docenten. Door de juiste leermaterialen te selecteren en het college te gebruiken voor verdieping, verrijking, oefening, discussie of het beantwoorden van vragen, kan de flipped classroom helpen bij het verbeteren van de leerprestaties en het stimuleren van de motivatie van leerlingen.
Daarnaast kan de flipped classroom ook helpen bij het creëren van een meer inclusieve leeromgeving. Leerlingen met een beperking of leerlingen die moeilijkheden ervaren bij het leren, kunnen dankzij de flipped classroom op een manier die bij hen past, leren en oefenen.
Om deze redenen is het belangrijk om de flipped classroom te overwegen als een onderwijsconcept voor de toekomst.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties