Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cognitieve belasting | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cognitieve belasting

Cognitieve belasting in het onderwijs

Cognitieve belasting speelt een cruciale rol bij het leren en het verwerken van informatie. Het is belangrijk om deze belasting te begrijpen om optimaal te leren. Cognitieve belasting verwijst naar de mentale inspanning die nodig is om informatie te verwerken en te onthouden.
Er zijn drie soorten cognitieve belasting: inherente belasting, nuttige belasting en irrelevante belasting. Inherente belasting is de mentale inspanning die nodig is om informatie te verwerken en te onthouden. Nuttige belasting helpt bij het leren en het onthouden van informatie. Irrelevante belasting belemmert het leren en het onthouden van informatie.

Theorie van cognitieve belasting

De theorie van cognitieve belasting beschrijft hoe onze geheugenfuncties worden belast bij het leren. Deze theorie beschrijft de weg die prikkels afleggen voordat ze na binnenkomst via het korte termijngeheugen naar het lange termijngeheugen gaan.
De theorie van cognitieve belasting is belangrijk voor het ontwerpen van instructie. Instructie die gebaseerd is op deze theorie zorgt ervoor dat leren optimaal verloopt. Het helpt docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de manier waarop leerlingen informatie verwerken en onthouden.

Oorzaken van cognitieve belasting

Cognitieve belasting kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals de complexiteit van de informatie, de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd en de vaardigheden van de leerling.
De complexiteit van de informatie kan leiden tot een hogere cognitieve belasting. Dit kan worden verminderd door de informatie te structureren en te organiseren. De manier waarop de informatie wordt gepresenteerd kan ook invloed hebben op de cognitieve belasting. Bijvoorbeeld, het gebruik van beelden en diagrammen kan helpen om de informatie te verwerken en te onthouden.

Wijze van aanpak

Om cognitieve belasting te verminderen, kunnen docenten verschillende strategieën gebruiken. Een van deze strategieën is het gebruik van cognitieve hulpmiddelen, zoals schema’s en diagrammen. Deze hulpmiddelen helpen om de informatie te structureren en te organiseren, waardoor de cognitieve belasting wordt verminderd.
Een andere strategie is het gebruik van metacognitie

Metacognitie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun leerproces te sturen en te verbeteren. Het is het proces van het leren over leren, waarbij leerlingen actief nadenken over hun eigen leerproces en strategieën ontwikkelen om hun leerresultaten te verbeteren.

. Metacognitie verwijst naar het proces van het nadenken over het eigen denken. Het helpt leerlingen om hun eigen denken en leren te controleren en te reguleren. Dit kan helpen om de cognitieve belasting te verminderen en het leren te verbeteren.

Conclusie

Cognitieve belasting is een belangrijk aspect van het leren en het verwerken van informatie. Het is belangrijk om deze belasting te begrijpen om optimaal te leren. Door het gebruik van cognitieve hulpmiddelen en metacognitie kunnen docenten helpen om de cognitieve belasting te verminderen en het leren te verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties