Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cognitieve belasting | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cognitieve belasting

Cognitieve belasting in het onderwijs

Cognitieve belasting speelt een cruciale rol bij het leren en het verwerken van informatie. Het is belangrijk om deze belasting te begrijpen om optimaal te leren. Cognitieve belasting verwijst naar de mentale inspanning die nodig is om informatie te verwerken en te onthouden.
Er zijn drie soorten cognitieve belasting: inherente belasting, nuttige belasting en irrelevante belasting. Inherente belasting is de mentale inspanning die nodig is om informatie te verwerken en te onthouden. Nuttige belasting helpt bij het leren en het onthouden van informatie. Irrelevante belasting belemmert het leren en het onthouden van informatie.

Theorie van cognitieve belasting

De theorie van cognitieve belasting beschrijft hoe onze geheugenfuncties worden belast bij het leren. Deze theorie beschrijft de weg die prikkels afleggen voordat ze na binnenkomst via het korte termijngeheugen naar het lange termijngeheugen gaan.
De theorie van cognitieve belasting is belangrijk voor het ontwerpen van instructie. Instructie die gebaseerd is op deze theorie zorgt ervoor dat leren optimaal verloopt. Het helpt docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de manier waarop leerlingen informatie verwerken en onthouden.

Oorzaken van cognitieve belasting

Cognitieve belasting kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals de complexiteit van de informatie, de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd en de vaardigheden van de leerling.
De complexiteit van de informatie kan leiden tot een hogere cognitieve belasting. Dit kan worden verminderd door de informatie te structureren en te organiseren. De manier waarop de informatie wordt gepresenteerd kan ook invloed hebben op de cognitieve belasting. Bijvoorbeeld, het gebruik van beelden en diagrammen kan helpen om de informatie te verwerken en te onthouden.

Wijze van aanpak

Om cognitieve belasting te verminderen, kunnen docenten verschillende strategieën gebruiken. Een van deze strategieën is het gebruik van cognitieve hulpmiddelen, zoals schema’s en diagrammen. Deze hulpmiddelen helpen om de informatie te structureren en te organiseren, waardoor de cognitieve belasting wordt verminderd.
Een andere strategie is het gebruik van metacognitie

Metacognitie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun leerproces te sturen en te verbeteren. Het is het proces van het leren over leren, waarbij leerlingen actief nadenken over hun eigen leerproces en strategieën ontwikkelen om hun leerresultaten te verbeteren.

. Metacognitie verwijst naar het proces van het nadenken over het eigen denken. Het helpt leerlingen om hun eigen denken en leren te controleren en te reguleren. Dit kan helpen om de cognitieve belasting te verminderen en het leren te verbeteren.

Conclusie

Cognitieve belasting is een belangrijk aspect van het leren en het verwerken van informatie. Het is belangrijk om deze belasting te begrijpen om optimaal te leren. Door het gebruik van cognitieve hulpmiddelen en metacognitie kunnen docenten helpen om de cognitieve belasting te verminderen en het leren te verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties