Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cognitieve belasting | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cognitieve belasting

Cognitieve belasting in het onderwijs

Cognitieve belasting speelt een cruciale rol bij het leren en het verwerken van informatie. Het is belangrijk om deze belasting te begrijpen om optimaal te leren. Cognitieve belasting verwijst naar de mentale inspanning die nodig is om informatie te verwerken en te onthouden.
Er zijn drie soorten cognitieve belasting: inherente belasting, nuttige belasting en irrelevante belasting. Inherente belasting is de mentale inspanning die nodig is om informatie te verwerken en te onthouden. Nuttige belasting helpt bij het leren en het onthouden van informatie. Irrelevante belasting belemmert het leren en het onthouden van informatie.

Theorie van cognitieve belasting

De theorie van cognitieve belasting beschrijft hoe onze geheugenfuncties worden belast bij het leren. Deze theorie beschrijft de weg die prikkels afleggen voordat ze na binnenkomst via het korte termijngeheugen naar het lange termijngeheugen gaan.
De theorie van cognitieve belasting is belangrijk voor het ontwerpen van instructie. Instructie die gebaseerd is op deze theorie zorgt ervoor dat leren optimaal verloopt. Het helpt docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de manier waarop leerlingen informatie verwerken en onthouden.

Oorzaken van cognitieve belasting

Cognitieve belasting kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals de complexiteit van de informatie, de manier waarop de informatie wordt gepresenteerd en de vaardigheden van de leerling.
De complexiteit van de informatie kan leiden tot een hogere cognitieve belasting. Dit kan worden verminderd door de informatie te structureren en te organiseren. De manier waarop de informatie wordt gepresenteerd kan ook invloed hebben op de cognitieve belasting. Bijvoorbeeld, het gebruik van beelden en diagrammen kan helpen om de informatie te verwerken en te onthouden.

Wijze van aanpak

Om cognitieve belasting te verminderen, kunnen docenten verschillende strategieën gebruiken. Een van deze strategieën is het gebruik van cognitieve hulpmiddelen, zoals schema’s en diagrammen. Deze hulpmiddelen helpen om de informatie te structureren en te organiseren, waardoor de cognitieve belasting wordt verminderd.
Een andere strategie is het gebruik van metacognitie

Metacognitie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun leerproces te sturen en te verbeteren. Het is het proces van het leren over leren, waarbij leerlingen actief nadenken over hun eigen leerproces en strategieën ontwikkelen om hun leerresultaten te verbeteren.

. Metacognitie verwijst naar het proces van het nadenken over het eigen denken. Het helpt leerlingen om hun eigen denken en leren te controleren en te reguleren. Dit kan helpen om de cognitieve belasting te verminderen en het leren te verbeteren.

Conclusie

Cognitieve belasting is een belangrijk aspect van het leren en het verwerken van informatie. Het is belangrijk om deze belasting te begrijpen om optimaal te leren. Door het gebruik van cognitieve hulpmiddelen en metacognitie kunnen docenten helpen om de cognitieve belasting te verminderen en het leren te verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties