Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Disharmonisch profiel | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Disharmonisch profiel

Disharmonisch profiel in het onderwijs

Een disharmonisch profiel is een verschil tussen het verbale IQ en het performale IQ van een individu. Het verbale IQ omvat taalkundigheid en de mate van communicatie, terwijl het performale IQ de capaciteit om kennis toe te passen, ruimtelijk inzicht en gedragspatronen omvat.
Bij een disharmonisch profiel kan iemand intelligent overkomen in zijn of haar gedrag, maar worstelen met taal, of andersom. Een dergelijk profiel kan worden vastgesteld door middel van een IQ-test, afgenomen door een psycholoog. Het begrijpen van een disharmonisch profiel helpt om te identificeren waar een leerling moeite mee heeft en hoe deze het beste kan worden ondersteund.

Oorzaken van een disharmonisch profiel

Een disharmonisch profiel kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals een ondersteuningsprofiel

Het ondersteuningsprofiel is een belangrijk instrument voor scholen om hun onderwijszorg te verbeteren. Het profiel geeft inzicht in de voorzieningen en diensten die de school biedt om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen.

, gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

of persoonlijkheidstest

In het onderwijs wordt een persoonlijkheidstest gebruikt om inzicht te krijgen in de karaktereigenschappen van een persoon. Dit helpt om lesmethodes beter af te stemmen op specifieke leerlingen of om als leerkracht op een effectievere wijze op het temperament of de motivatie van leerlingen af te kunnen stemmen.

. Het is belangrijk om deze factoren te identificeren om een passende aanpak te kunnen bieden.

Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel worstelen met het begrijpen van instructies, het volgen van richtlijnen of het maken van keuzes. Het is belangrijk om deze leerling te ondersteunen door middel van een aangepaste leerstrategie, zoals het gebruik van visuele hulpmiddelen of het bieden van extra tijd voor het maken van keuzes.

Gevolgen van een disharmonisch profiel

Een disharmonisch profiel kan leiden tot verschillende gevolgen, zoals een laag zelfbeeld, een gebrek aan motivatie of een verminderde leerprestatie. Het is belangrijk om deze gevolgen te identificeren en te adresseren om een leerling het beste te kunnen ondersteunen.
Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel een laag zelfbeeld ontwikkelen omdat hij of zij worstelt met bepaalde taken. Het is belangrijk om deze leerling te ondersteunen door middel van positieve bevestiging en het bieden van kansen om succes te ervaren.

Aanpak van een disharmonisch profiel

Het identificeren en aanpakken van een disharmonisch profiel is belangrijk om een leerling het beste te kunnen ondersteunen. Diverse strategieën kunnen worden gebruikt, zoals het aanpassen van de leerstof, het bieden van extra ondersteuning of het gebruik van verschillende leerstijlen.
Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel worden ondersteund door middel van een aangepaste leerstrategie, zoals het gebruik van visuele hulpmiddelen of het bieden van extra tijd voor het maken van keuzes. Het is belangrijk om deze strategieën te evalueren en aan te passen aan de behoeften van de leerling.

Conclusie

Een disharmonisch profiel is een belangrijk aspect van het onderwijs dat aandacht en actie vereist. Door het begrijpen van de oorzaken en gevolgen van een disharmonisch profiel en het nemen van gerichte maatregelen, kunnen we een leerling het beste ondersteunen en een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties