Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Disharmonisch profiel | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Disharmonisch profiel

Disharmonisch profiel in het onderwijs

Een disharmonisch profiel is een verschil tussen het verbale IQ en het performale IQ van een individu. Het verbale IQ omvat taalkundigheid en de mate van communicatie, terwijl het performale IQ de capaciteit om kennis toe te passen, ruimtelijk inzicht en gedragspatronen omvat.
Bij een disharmonisch profiel kan iemand intelligent overkomen in zijn of haar gedrag, maar worstelen met taal, of andersom. Een dergelijk profiel kan worden vastgesteld door middel van een IQ-test, afgenomen door een psycholoog. Het begrijpen van een disharmonisch profiel helpt om te identificeren waar een leerling moeite mee heeft en hoe deze het beste kan worden ondersteund.

Oorzaken van een disharmonisch profiel

Een disharmonisch profiel kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals een ondersteuningsprofiel

Het ondersteuningsprofiel is een belangrijk instrument voor scholen om hun onderwijszorg te verbeteren. Het profiel geeft inzicht in de voorzieningen en diensten die de school biedt om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen.

, gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

of persoonlijkheidstest

In het onderwijs wordt een persoonlijkheidstest gebruikt om inzicht te krijgen in de karaktereigenschappen van een persoon. Dit helpt om lesmethodes beter af te stemmen op specifieke leerlingen of om als leerkracht op een effectievere wijze op het temperament of de motivatie van leerlingen af te kunnen stemmen.

. Het is belangrijk om deze factoren te identificeren om een passende aanpak te kunnen bieden.

Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel worstelen met het begrijpen van instructies, het volgen van richtlijnen of het maken van keuzes. Het is belangrijk om deze leerling te ondersteunen door middel van een aangepaste leerstrategie, zoals het gebruik van visuele hulpmiddelen of het bieden van extra tijd voor het maken van keuzes.

Gevolgen van een disharmonisch profiel

Een disharmonisch profiel kan leiden tot verschillende gevolgen, zoals een laag zelfbeeld, een gebrek aan motivatie of een verminderde leerprestatie. Het is belangrijk om deze gevolgen te identificeren en te adresseren om een leerling het beste te kunnen ondersteunen.
Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel een laag zelfbeeld ontwikkelen omdat hij of zij worstelt met bepaalde taken. Het is belangrijk om deze leerling te ondersteunen door middel van positieve bevestiging en het bieden van kansen om succes te ervaren.

Aanpak van een disharmonisch profiel

Het identificeren en aanpakken van een disharmonisch profiel is belangrijk om een leerling het beste te kunnen ondersteunen. Diverse strategieën kunnen worden gebruikt, zoals het aanpassen van de leerstof, het bieden van extra ondersteuning of het gebruik van verschillende leerstijlen.
Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel worden ondersteund door middel van een aangepaste leerstrategie, zoals het gebruik van visuele hulpmiddelen of het bieden van extra tijd voor het maken van keuzes. Het is belangrijk om deze strategieën te evalueren en aan te passen aan de behoeften van de leerling.

Conclusie

Een disharmonisch profiel is een belangrijk aspect van het onderwijs dat aandacht en actie vereist. Door het begrijpen van de oorzaken en gevolgen van een disharmonisch profiel en het nemen van gerichte maatregelen, kunnen we een leerling het beste ondersteunen en een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties