Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Communicatie met ouders | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Communicatie met ouders

Communicatie met ouders

Communicatie met ouders is een cruciale factor bij het creëren van een succesvolle onderwijservaring voor kinderen. Het is essentieel om een goede relatie op te bouwen tussen ouders en school om het welbevinden en de zorg voor het kind te verbeteren.
Ouders hebben een belangrijke rol bij het onderwijs van hun kinderen. Zij dienen actief betrokken te worden bij de onderwijszorg en dienen hun mening te geven over het onderwijs en de ontwikkeling van hun kind. De school dient deze inbreng serieus te nemen en ouders actief te betrekken bij het onderwijsproces.

Ouderbetrokkenheid

Ouderbetrokkenheid

De betrokkenheid met ouders is een cruciale factor bij de opvoeding en het onderwijs van kinderen. Het betreft de actieve betrokkenheid van ouders bij de schoolontwikkeling van hun kinderen, zowel thuis als op school.

is een belangrijke aspect van communicatie met ouders. Het is essentieel om ouders te betrekken bij het onderwijsproces en hen te informeren over de ontwikkeling van hun kind. Dit kan worden gedaan door middel van oudergesprekken, contactavonden en oudertevredenheidspeiling

Een oudertevredenheidspeiling is een belangrijke stap in het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door middel van dit tevredenheidsonderzoek kunnen scholen nagaan of ouders tevreden zijn over de school en kunnen zij werken aan het verbeteren van de dienstverlening.

.

Door ouders te betrekken, krijgt de school inzicht in hun verwachtingen en opvattingen over het onderwijs en de ontwikkeling. Dit helpt de school om gerichte zorg te bieden en het welbevinden van het kind te verbeteren.

Ouderparticipatie

Ouderparticipatie

Bij het creëren van een succesvolle leeromgeving is de betrokkenheid van ouders een cruciale factor. Het betreft de actieve deelname van ouders aan schoolactiviteiten, waardoor zij een belangrijke rol spelen bij de opvoeding van hun kinderen.

is een andere belangrijke aspect van communicatie met ouders. Het is essentieel om ouders te laten participeren in het onderwijsproces en hen te laten helpen bij het nemen van beslissingen over het onderwijs van hun kind.

Door ouders te laten participeren in het onderwijsproces, kan de school een meer democratische aanpak ontwikkelen en kan het kind een meer actieve rol spelen in het onderwijsproces. Dit helpt het kind om meer verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen leerproces en om meer eigen initiatief te nemen.

Oudertevredenheidspeiling

Oudertevredenheidspeiling is een belangrijke aspect van communicatie met ouders. Het is essentieel om ouders te vragen naar hun mening over het onderwijs en de zorg voor hun kind.
Door een oudertevredenheidspeiling krijgt de school inzicht in de verwachtingen en opvattingen van ouders over onderwijs en ontwikkeling. Dit helpt de school om gerichter te werken aan het welbevinden en de zorg voor het kind.

Kindgesprekken

Kindgesprekken

Gesprekken met kinderen, ook bekend als ontwikkelgesprekken, zijn een waardevolle manier om leerlingen te betrekken bij hun eigen leerproces. Tijdens deze gesprekken reflecteren leerkrachten en leerlingen samen op het leerproces, waardoor de betrokkenheid van leerlingen bij hun eigen ontwikkeling en leerproces wordt vergroot.

zijn een belangrijke aspect van communicatie met ouders. Het is essentieel om kinderen te laten participeren in het onderwijsproces en hen te laten helpen bij het nemen van beslissingen over hun eigen leerproces.

Door kindgesprekken kan het kind een meer actieve rol spelen in het onderwijsproces en kan het kind meer verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen leerproces. Dit helpt het kind om meer eigen initiatief te nemen en om meer te leren.

Opvoedingsondersteuning

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties