Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gamification | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Gamification

Gamification in het onderwijs

Gamification is een concept dat steeds populairder wordt in het onderwijs. Het gaat om het toevoegen van spelelementen aan een niet-spel situatie om gedrag positief te beïnvloeden. Door het gebruik van gamification kunnen leerlingen gemotiveerd worden om meer te leren en hun vaardigheden te verbeteren.
Een voorbeeld van gamification is het gebruik van badges of punten voor het voltooien van taken of het behalen van bepaalde doelstellingen. Dit soort van motivatie kan helpen om leerlingen te stimuleren om meer te leren en hun beste te geven.

Het verschil tussen gamification en serious games

Gamification en serious games

Serious games zijn een vorm van spelvormen die een leerdoel nastreven, zoals kennis of vaardigheden. Het zijn non-entertainment games die een uitdagende manier bieden om iets te leren of te oefenen.

worden soms met elkaar verward. Het belangrijkste verschil is dat een serious game een volledig spel is van een nagebootste werkelijkheid, terwijl gamification spelelementen toevoegt aan een bestaande werkelijkheid. Bijvoorbeeld, een serious game kan een simulatie zijn van een echte situatie, terwijl gamification het gebruik van spelelementen is om een bestaande situatie te verbeteren.

Een voorbeeld van een serious game is een simulatie van een echte operatie, terwijl gamification het gebruik van punten of badges is om leerlingen te motiveren om meer te leren over een bepaald onderwerp.

Voordelen van gamification

Het gebruik van gamification heeft verschillende voordelen. Ten eerste kan het helpen om leerlingen te motiveren om meer te leren en hun vaardigheden te verbeteren. Ten tweede kan het helpen om de leerervaring te verbeteren en meer interactief te maken. Ten derde kan het helpen om de leerresultaten te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Bovendien kan gamification helpen om de leerlingen meer betrokken te maken bij het leerproces en om hun eigen leerproces te sturen. Dit kan helpen om de leerlingen meer zelfstandig te maken en hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces.

Toepassingen van gamification

Gamification kan op verschillende manieren worden toegepast in het onderwijs. Een voorbeeld is het gebruik van e-learning

E-learning is een moderne manier van leren die gebruik maakt van digitale middelen om kennis en vaardigheden over te dragen. Het biedt een flexibele en interactieve leeromgeving voor leerlingen, studenten en professionals.

platforms die gamification-elementen gebruiken om leerlingen te motiveren. Een ander voorbeeld is het gebruik van augmented reality

In het onderwijs worden verschillende concepten gebruikt om het leerproces te verbeteren.

om leerlingen een interactieve leerervaring te bieden.

Bovendien kan gamification worden gebruikt om blended learning

te verbeteren en om leerlingen een meer persoonlijke leerervaring te bieden. Dit kan helpen om de leerresultaten te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.

Conclusie

Gamification is een krachtig instrument om het onderwijs te verbeteren en leerlingen te motiveren om meer te leren. Door het gebruik van gamification-elementen kan het onderwijs meer interactief en aantrekkelijk worden gemaakt. Bovendien kan het helpen om de leerresultaten te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties