Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: E-learning | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: E-learning

E-learning: een nieuwe manier van leren

E-learning is een moderne manier van leren die gebruik maakt van digitale middelen om kennis en vaardigheden over te dragen. Het biedt een flexibele en interactieve leeromgeving voor leerlingen, studenten en professionals.
Er zijn verschillende vormen van e-learning, zoals synchroon en asynchroon e-learning. Synchroon e-learning vindt plaats op een vastgestelde tijd, waarbij leerlingen en docenten tegelijkertijd online aanwezig zijn. Asynchroon e-learning daarentegen biedt de mogelijkheid om op elk moment en op elk plaats te leren.

Voordelen van e-learning

E-learning heeft verschillende voordelen, zoals flexibiliteit, kostenbesparing en toegankelijkheid. Leerlingen kunnen op elk moment en op elk plaats leren, zonder beperkt te worden door tijd en plaats. Bovendien kan e-learning helpen bij het verminderen van kosten voor reizen en fysieke ruimte.
Een andere belangrijke voordelige is de mogelijkheid om blended learning

toe te passen. Dit betekent dat leerlingen kunnen kiezen tussen online en offline leren, afhankelijk van hun leerstijl en voorkeuren.

Nadelen van e-learning

Er zijn ook nadelen verbonden aan e-learning, zoals het risico op vermoeidheid door langdurig beeldscherm werken. Bovendien vereist e-learning zelfdiscipline en planning van de leerling.
Soms kan e-learning ook leiden tot een oppervlakkig leren, waarbij leerlingen niet diepgaand leren. Daarom is het belangrijk om e-learning te combineren met andere leermethoden, zoals praktijkgerichte opdrachten en discussies.

Adaptieve leertechnologie

Adaptieve leertechnologie

Adaptieve leertechnologie is een innovatieve aanpak in het onderwijs die gericht is op het bieden van een gepersonaliseerde leerervaring voor elke leerling. Dit wordt bereikt door het gebruik van digitale leeromgevingen en adaptieve toetsen die zich aanpassen aan de individuele behoefte en vaardigheden van de leerling.

is een belangrijke ontwikkeling binnen e-learning. Het maakt het mogelijk om leerstof aan te passen aan de individuele behoeften en vaardigheden van de leerling.

Dit kan helpen bij het verbeteren van de leerresultaten en het motiveren van leerlingen. Bovendien kan adaptieve leertechnologie helpen bij het identificeren van leerproblemen en het bieden van extra ondersteuning.

Electronische leeromgeving – eLO

Een elektronische leeromgeving (ELO) is een online platform waar leerlingen en docenten kunnen samenwerken en leren. Het biedt een centrale plek voor het delen van informatie, het uitwisselen van ideeën en het werken aan projecten.
Een ELO kan helpen bij het creëren van een gemeenschap van leerlingen en docenten, waarbij iedereen kan leren van elkaar en samen kan werken aan het bereiken van leerdoelstellingen.

Conclusie

E-learning is een moderne en flexibele manier van leren die veel voordelen biedt. Het is belangrijk om de nadelen te erkennen en te vermijden, maar ook om de voordelen te benutten en te maximaliseren.
Door het combineren van e-learning met andere leermethoden en het gebruik van adaptieve leertechnologie, kan e-learning helpen bij het verbeteren van de leerresultaten en het motiveren van leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties