Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Handelingsmodel | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Handelingsmodel

Handelingsmodel in het onderwijs

Het handelingsmodel is een didactisch raamwerk dat leerkrachten begeleidt bij het aanpassen van instructies aan de verschillende handelingsniveaus van leerlingen. Dit model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.
Het handelingsmodel is gebaseerd op het ijsbergmodel en gebruikt het actieve handelen van leerlingen als uitgangspunt voor instructie. Leerlingen worden gestimuleerd om hun denkprocessen te verwoorden op elk handelingsniveau, waardoor ze mentaal vooruitgang boeken.

Werking van het handelingsmodel

Het handelingsmodel is een gestructureerde aanpak voor gedifferentieerde instructie. Het model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen. Het handelingsmodel is niet alleen een leermiddel, maar kan ook diagnostisch worden ingezet om te bepalen welke kennis en vaardigheden leerlingen op verschillende niveaus beheersen.
Het handelingsmodel benadrukt de geleidelijke ontwikkeling van rekenvaardigheden en biedt een gestructureerde aanpak voor gedifferentieerde instructie. Het model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.

Voorbeelden van het handelingsmodel

Het handelingsmodel kan worden toegepast in verschillende onderwijscontexten. Bijvoorbeeld kan het model worden gebruikt om leerlingen te helpen bij het oplossen van rekenproblemen. Het model kan ook worden gebruikt om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun rekenvaardigheden.
Het handelingsmodel kan ook worden gebruikt om leerlingen te helpen bij het maken van een handelingsplan

In een handelingsplan worden concrete doelstellingen beschreven voor een leerling met leer- en/of gedragsproblemen. Het plan beschrijft hoe deze doelstellingen behaald kunnen worden en wie erbij betrokken zijn.

. Het model helpt leerlingen om hun doelstellingen te bepalen en een plan te maken om deze doelstellingen te bereiken.

Voordelen van het handelingsmodel

Het handelingsmodel heeft verschillende voordelen. Het model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen. Het model benadrukt de geleidelijke ontwikkeling van rekenvaardigheden en biedt een gestructureerde aanpak voor gedifferentieerde instructie.
Het handelingsmodel helpt leerlingen om hun denkprocessen te verwoorden op elk handelingsniveau, waardoor ze mentaal vooruitgang boeken. Het model helpt leerlingen om hun rekenvaardigheden te ontwikkelen en biedt een gestructureerde aanpak voor het maken van een handelingsplan.

Conclusie

Het handelingsmodel is een waardevol instrument voor leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen. Het model helpt leerlingen om hun rekenvaardigheden te ontwikkelen en biedt een gestructureerde aanpak voor het maken van een handelingsplan.
Het handelingsmodel is een didactisch raamwerk dat leerkrachten begeleidt bij het aanpassen van instructies aan de verschillende handelingsniveaus van leerlingen. Het model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties