Gerelateerde artikelen

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Invallen in het basisonderwijs: kansen en uitdagingen

Stel je eens voor: je wordt ’s ochtends gebeld door een school die dringend een leerkracht nodig heeft. Een collega is ziek, er staat een klas zonder juf of meester, en jij mag inspringen.Sommige vinden dit leuk en zien het als een kans om verschil te maken. Voor...

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Handelingsmodel | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Handelingsmodel

Handelingsmodel in het onderwijs

Het handelingsmodel is een didactisch raamwerk dat leerkrachten begeleidt bij het aanpassen van instructies aan de verschillende handelingsniveaus van leerlingen. Dit model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.
Het handelingsmodel is gebaseerd op het ijsbergmodel en gebruikt het actieve handelen van leerlingen als uitgangspunt voor instructie. Leerlingen worden gestimuleerd om hun denkprocessen te verwoorden op elk handelingsniveau, waardoor ze mentaal vooruitgang boeken.

Werking van het handelingsmodel

Het handelingsmodel is een gestructureerde aanpak voor gedifferentieerde instructie. Het model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen. Het handelingsmodel is niet alleen een leermiddel, maar kan ook diagnostisch worden ingezet om te bepalen welke kennis en vaardigheden leerlingen op verschillende niveaus beheersen.
Het handelingsmodel benadrukt de geleidelijke ontwikkeling van rekenvaardigheden en biedt een gestructureerde aanpak voor gedifferentieerde instructie. Het model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.

Voorbeelden van het handelingsmodel

Het handelingsmodel kan worden toegepast in verschillende onderwijscontexten. Bijvoorbeeld kan het model worden gebruikt om leerlingen te helpen bij het oplossen van rekenproblemen. Het model kan ook worden gebruikt om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun rekenvaardigheden.
Het handelingsmodel kan ook worden gebruikt om leerlingen te helpen bij het maken van een handelingsplan

In een handelingsplan worden concrete doelstellingen beschreven voor een leerling met leer- en/of gedragsproblemen. Het plan beschrijft hoe deze doelstellingen behaald kunnen worden en wie erbij betrokken zijn.

. Het model helpt leerlingen om hun doelstellingen te bepalen en een plan te maken om deze doelstellingen te bereiken.

Voordelen van het handelingsmodel

Het handelingsmodel heeft verschillende voordelen. Het model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen. Het model benadrukt de geleidelijke ontwikkeling van rekenvaardigheden en biedt een gestructureerde aanpak voor gedifferentieerde instructie.
Het handelingsmodel helpt leerlingen om hun denkprocessen te verwoorden op elk handelingsniveau, waardoor ze mentaal vooruitgang boeken. Het model helpt leerlingen om hun rekenvaardigheden te ontwikkelen en biedt een gestructureerde aanpak voor het maken van een handelingsplan.

Conclusie

Het handelingsmodel is een waardevol instrument voor leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen. Het model helpt leerlingen om hun rekenvaardigheden te ontwikkelen en biedt een gestructureerde aanpak voor het maken van een handelingsplan.
Het handelingsmodel is een didactisch raamwerk dat leerkrachten begeleidt bij het aanpassen van instructies aan de verschillende handelingsniveaus van leerlingen. Het model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties