Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Observeren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Observeren

Observeren in het onderwijs

Observeren is een belangrijke vaardigheid in het onderwijs. Het is het bewust waarnemen van een persoon en het beschrijven van wat je ziet. Dit kan handelingen van kinderen zijn, maar ook de houding, het gedrag, interacties tussen kinderen of gebeurtenissen.
Er zijn verschillende soorten observeren, zoals systematisch of gestructureerd observeren en niet-systematisch of ongestructureerd observeren. Bij systematisch observeren heeft de observator een vooraf vastgesteld doel voor ogen, zoals het begrijpen van een bepaald gedrag. Bij niet-systematisch observeren nemen we voortdurend waar, zonder een vooraf vastgesteld doel.
Ook is er onderscheid tussen participerend en niet-participerend observeren. De meeste observaties zijn participerend, waarbij de observator deelneemt aan de situatie. Bij niet-participerend observeren is hij toeschouwer en bevindt hij zich niet in de situatie.

Methodieken van observeren

Er zijn verschillende methodieken om kinderen te observeren, zoals een logboek, een observatieschema, een tel- of duurmethode, een codeersysteem of een beoordelingsschaal. Welke methode je gebruikt, is afhankelijk van de vraagstelling.
Een gerichte observatie vraagt een goede voorbereiding. De volgende punten moeten allemaal meegenomen worden in de voorbereiding: Met welk doel of waarom wordt geobserveerd? Op welk soort gedrag wordt gelet? Met welke methode kunnen de nodige gegevens verzameld worden? In welke situatie(s) wordt geobserveerd? Wie is de meest geschikte persoon om te observeren? Of wordt er een camera gebruikt?

Interpreteren van de resultaten

Na de observatie is het zaak om de resultaten zo objectief mogelijk te interpreteren. Hierbij zijn belangrijke aandachtspunten: Conclusies moeten aantoonbaar zijn. Beschrijf concreet gedrag. Vermijd woorden als vaak, erg en soms. Geef niet te snel een verklaring; zoek alternatieve verklaringen. Geef duidelijk aan wanneer het gaat om een eigen idee, mening of indruk. Ga na of eigen ervaringen van invloed kunnen zijn op de waarneming. Meet het gedrag en vermeld aantallen.
Observeren is een belangrijke vaardigheid in het onderwijs. Door observeren kunnen we kinderen beter begrijpen en hun leerproces ondersteunen. Het is belangrijk om observeren te leren en te oefenen om een goede observator te worden.
Reflecteren

Reflecteren is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om hun eigen leerproces te evalueren

Evalueren is een cruciale stap in het leerproces. Het helpt leerkrachten en leerlingen om hun doelstellingen te bereiken en hun prestaties te verbeteren. Een goede evaluatie geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van leerlingen en helpt bij het nemen van vervolgstappen.

en te verbeteren. Het is een manier om terug te kijken op ervaringen en handelen, om nieuwe inzichten te verwerven en betere keuzes te maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, omdat het leerlingen helpt om hun sterke en zwakke punten te identificeren en hun leerstrategieën aan te passen.

op de observatie is ook belangrijk. Hierbij kan men gebruik maken van reflectiemethoden zoals het reflectiemodel van Gibbs. Dit model bestaat uit beschrijven, analyseren, evalueren, concluseren en actieplannen.

Signaleren

Signaleren is het proces waarbij een leerkracht een indicatie krijgt dat er iets aan de hand is met een leerling.

is ook een belangrijke stap in het observeren. Hierbij wordt een signaal gegeven aan de leerkracht of het kind dat er iets mis is. Dit signaal kan een waarschuwing zijn of een aanmoediging om het gedrag te veranderen.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties