Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Schoolplein - veilig plein | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Schoolplein – veilig plein

Schoolplein – een veilige leeromgeving

Het schoolplein is een cruciale plek waar kinderen sociale, fysieke, motorische en educatieve vaardigheden kunnen ontwikkelen. Scholen zijn verantwoordelijk voor de veiligheid

Veiligheid is een cruciale factor in het onderwijs. Het omvat niet alleen de fysieke veiligheid binnen de school, maar ook de sociale veiligheid van leerlingen.

op het schoolplein en moeten ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich er veilig voelen.

Een veilig schoolplein creëer je door ervoor te zorgen dat de speeltoestellen regelmatig worden geïnspecteerd en onderhouden. De speeltoestellen vallen onder het Warenwetbesluit Attractie – en Speeltoestellen (WAS). In deze wet staat een verwijzing naar de Europese normen voor speeltoestellen en bijbehorende valdempende ondergronden.

Veiligheidsbeleid op school

Elke school moet een veiligheidsbeleid hebben waarin staat hoe de school omgaat met onveilige situaties, meldingen, pesten en incidenten. Ouders kunnen hierin ook vinden wat de gedragsregels zijn voor leerlingen en hoe het toezicht op school en tijdens schoolactiviteiten is geregeld.
Het is belangrijk dat de taken van de pleinwacht helder zijn. Leraren die pleinwacht hebben, weten waar ze op moeten letten en hoe ze kinderen kunnen begeleiden. Om duidelijkheid te creëren kun je het schoolplein indelen in verschillende kleurenzones. De zones geven aan waar kinderen mogen rennen, voetballen, knikkeren of rustig kunnen rondhangen.

Brede school en leerplein

Het schoolplein is een belangrijke onderdeel van de brede school

De brede school is een innovatieve aanpak van onderwijs waarbij verschillende organisaties en instanties samenwerken om kinderen een breed scala aan leerervaringen te bieden. Het doel is om kinderen te laten groeien en te laten bloeien in een veilige en stimulerende omgeving.

. Het biedt kinderen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving. Het schoolplein is een plek waar kinderen kunnen leren, spelen en sociale vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Het schoolklimaat

In een school wordt het klimaat bepaald door de interactie tussen leerlingen, leerkrachten en het schoolmanagement.

speelt een cruciale rol bij het creëren van een veilig schoolplein. Een positief schoolklimaat kan helpen bij het voorkomen van onveilige situaties en het creëren van een inclusieve leeromgeving.

Schoolplan en veiligheid

Het schoolplan

moet een veiligheidscomponent hebben. Dit betekent dat de school een plan heeft om onveilige situaties te voorkomen en te hanteren. Het schoolplan moet ook een procedure hebben voor het melden van onveilige situaties en het nemen van maatregelen.

Veiligheid is een belangrijke aspect van het schoolplan. Het schoolplan moet ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich veilig voelen op school en tijdens schoolactiviteiten.

Conclusie

Een veilig schoolplein is cruciaal voor de sociale, fysieke, motorische en educatieve ontwikkeling van kinderen. Scholen moeten ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich veilig voelen op school en tijdens schoolactiviteiten. Een veilig schoolplein creëer je door ervoor te zorgen dat de speeltoestellen regelmatig worden geïnspecteerd en onderhouden, een veiligheidsbeleid te hebben en het schoolplein in te delen in verschillende kleurenzones.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties