Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Veiligheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Veiligheid

Veiligheid in het onderwijs

Veiligheid is een cruciale factor in het onderwijs. Het omvat niet alleen de fysieke veiligheid binnen de school, maar ook de sociale veiligheid van leerlingen.

Fysieke veiligheid

Fysieke veiligheid is van essentieel belang voor het welbevinden

Welbevinden is een cruciale voorwaarde voor kinderen om gezond en veilig op te kunnen groeien en te leren. Het is de mate waarin iemand zich tevreden voelt met zijn of haar leven en hoe iemand mentaal, sociaal en fysiek in het leven staat.

van leerlingen. Het omvat brandveiligheid, verkeersveiligheid en veiligheid van leefomgeving.

Het is belangrijk dat iedereen weet hoe te handelen bij incidenten. Dit gaat niet alleen om kleine incidenten op het schoolplein, maar ook om de vluchtroute bij brand. Leerkrachten en leerlingen moeten weten wat er van hen verwacht wordt. De school moet weten hoe de veiligheidsbeleving van het team en de leerlingen is. Aan de hand van de incidentenregistratie moeten acties ondernomen worden.
Een voorbeeld: als er elke keer leerlingen botbreuken oplopen bij hetzelfde klimrek, dan moet er iets aan die situatie op het plein gedaan worden. Dit kan worden gedaan door het klimrek te vervangen of door het plein te herinrichten.

Sociale veiligheid

Sociale veiligheid is eveneens belangrijk voor het welbevinden van leerlingen. Het omvat de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen.
Het gaat om het bevorderen van een positieve en veilige sfeer, waarbij leerlingen zich veilig en gesteund voelen. Het optreden tegen en voorkomen van pesten, schelden, discriminatie of andere vormen van ongepast gedrag is eveneens belangrijk.
Alle mensen in de school kennen de gedrags- en omgangsregels, die de sociale veiligheid waarborgen. Het is belangrijk dat leerlingen en leerkrachten elkaar respecteren en steunen.

Wijze van aanpak

Het identificeren en verminderen van risico’s is essentieel voor de veiligheid van leerlingen. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om risico’s zorgvuldig te identificeren en te beoordelen door diverse panels.
Daarnaast zorgt het combineren van open vragen, multiple-choice vragen en praktische opdrachten voor een gebalanceerde beoordeling van vaardigheden. Bovendien speelt het opleiden van leerkrachten en toetsontwikkelaars een cruciale rol.
Training helpt hen namelijk om risico’s te herkennen en aan te pakken. Verder onthult en corrigeert de statistische analyse van toetsresultaten patronen van risico’s.

Conclusie

Veiligheid in het onderwijs vereist aandacht en actie. Door de oorzaken en gevolgen van risico’s te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een veiliger onderwijssysteem.
Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid

Het dragen van verantwoordelijkheid is een cruciale factor bij het creëren van een succesvolle leeromgeving. Leerkrachten, ouders, leerlingen en het schoolbestuur hebben allemaal hun eigen verantwoordelijkheid bij het garanderen van een eerlijk en gelijk onderwijskansen.

. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen, waarbij zij zich veilig en gesteund voelen.

Door het bevorderen van een positieve en veilige sfeer, kunnen leerlingen zichzelfstandig ontwikkelen en hun zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

vergroten.</

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties