Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Deep democracy | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Deep democracy

Deep democracy: een methode voor besluitvorming en conflictresolutie

Deep Democracy is een methodiek voor besluitvorming en conflictresolutie binnen groepen, gericht op het creëren van een transparante organisatie

In een faciliterende organisatie is transparantie een cruciale factor. Scholen dienen transparant te zijn over hun prestaties, beleid en uitgaven, zodat ouders en leerlingen eenvoudig alle informatie kunnen vinden om een school te kiezen die bij hen past.

.

Deze methodiek is in de jaren negentig ontwikkeld door Myrna Lewis in het bedrijfsleven van Zuid-Afrika, met als doel het verbeteren van de besluitvorming en het oplossen van conflicten binnen groepen.

Het werken van deep democracy

Binnen Deep Democracy wordt het minderheidsstandpunt toegevoegd aan het meerderheidsbesluit, waardoor alle stemmen gehoord worden en een gedragen besluit wordt genomen.
Het proces maakt gebruik van zowel de rationele als de emotionele aspecten van een besluitvormingsproces in een groep, om zo een duurzame organisatieontwikkeling

Duurzame organisatieontwikkeling is een fundamentele, duurzame verandering van de schoolorganisatie. Het is van belang om alle betrokkenen te motiveren, zoals het managementteam en leerkrachten, om een langetermijneffect te bereiken.

te realiseren.

Voordelen van deep democracy

Deep Democracy biedt een praktische manier om alle invalshoeken te benutten en zo draagvlak te creeëren, waardoor het een belangrijke methode is voor burgerschapsvorming en meritocratie

Meritocratie is een concept dat verwijst naar een samenleving waarin sociale status, privileges en kansen worden verdeeld op basis van individuele verdiensten, vaardigheden en prestaties. In het onderwijs houdt meritocratie in dat leerlingen/studenten beloond worden op basis van hun academische prestaties, inzet en talenten.

.

De methodiek zorgt voor een convergente differentiatie

Convergente differentiatie is een vorm van differentiëren waarbij de hele groep telkens bij elkaar wordt gehouden qua leerstofaanbod. Het doel is om een vastgestelde hoeveelheid leerstof in een vastgesteld aantal jaren bij de leerlingen aan te leren.

, waarbij alle stemmen worden gehoord en een gedragen besluit wordt genomen, wat leidt tot een meer transparante en duurzame organisatie.

Conclusie

Deep Democracy is een waardevolle methode voor besluitvorming en conflictresolutie binnen groepen, die een transparante organisatie en een duurzame organisatieontwikkeling nastreeft.
Door het gebruik van Deep Democracy kan een organisatie een meer meritocratische en convergente differentiatie realiseren, waarbij alle stemmen worden gehoord en een gedragen besluit wordt genomen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties