Gerelateerde artikelen

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

5 redenen om vaker te schrijven met kinderen

Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.   Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...

Creatief denken

Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten? Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het...

De impact van een schooladvies

Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde...

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Deep democracy | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Deep democracy

Deep democracy: een methode voor besluitvorming en conflictresolutie

Deep Democracy is een methodiek voor besluitvorming en conflictresolutie binnen groepen, gericht op het creëren van een transparante organisatie

In een faciliterende organisatie is transparantie een cruciale factor. Scholen dienen transparant te zijn over hun prestaties, beleid en uitgaven, zodat ouders en leerlingen eenvoudig alle informatie kunnen vinden om een school te kiezen die bij hen past.

.

Deze methodiek is in de jaren negentig ontwikkeld door Myrna Lewis in het bedrijfsleven van Zuid-Afrika, met als doel het verbeteren van de besluitvorming en het oplossen van conflicten binnen groepen.

Het werken van deep democracy

Binnen Deep Democracy wordt het minderheidsstandpunt toegevoegd aan het meerderheidsbesluit, waardoor alle stemmen gehoord worden en een gedragen besluit wordt genomen.
Het proces maakt gebruik van zowel de rationele als de emotionele aspecten van een besluitvormingsproces in een groep, om zo een duurzame organisatieontwikkeling

Duurzame organisatieontwikkeling is een fundamentele, duurzame verandering van de schoolorganisatie. Het is van belang om alle betrokkenen te motiveren, zoals het managementteam en leerkrachten, om een langetermijneffect te bereiken.

te realiseren.

Voordelen van deep democracy

Deep Democracy biedt een praktische manier om alle invalshoeken te benutten en zo draagvlak te creeëren, waardoor het een belangrijke methode is voor burgerschapsvorming en meritocratie

Meritocratie is een concept dat verwijst naar een samenleving waarin sociale status, privileges en kansen worden verdeeld op basis van individuele verdiensten, vaardigheden en prestaties. In het onderwijs houdt meritocratie in dat leerlingen/studenten beloond worden op basis van hun academische prestaties, inzet en talenten.

.

De methodiek zorgt voor een convergente differentiatie

Convergente differentiatie is een vorm van differentiëren waarbij de hele groep telkens bij elkaar wordt gehouden qua leerstofaanbod. Het doel is om een vastgestelde hoeveelheid leerstof in een vastgesteld aantal jaren bij de leerlingen aan te leren.

, waarbij alle stemmen worden gehoord en een gedragen besluit wordt genomen, wat leidt tot een meer transparante en duurzame organisatie.

Conclusie

Deep Democracy is een waardevolle methode voor besluitvorming en conflictresolutie binnen groepen, die een transparante organisatie en een duurzame organisatieontwikkeling nastreeft.
Door het gebruik van Deep Democracy kan een organisatie een meer meritocratische en convergente differentiatie realiseren, waarbij alle stemmen worden gehoord en een gedragen besluit wordt genomen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties