Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Mediawijsheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Mediawijsheid

Mediawijsheid: een noodzakelijke vaardigheid in de digitale samenleving

In de huidige samenleving is het gebruik van media een integraal onderdeel van ons dagelijks leven. Het is dan ook belangrijk om bewust en actief deel te nemen aan de mediasamenleving.
Om goed deel te kunnen nemen, zijn diverse competenties nodig, zoals het hebben van inzicht in de toename van het mediagebruik, het begrijpen hoe media gemaakt worden en het zien hoe media de werkelijkheid kleuren.

Digitale geletterdheid: een belangrijke voorwaarde

Een goede geletterdheid

Geletterdheid is een fundamentele vaardigheid die kinderen nodig hebben om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière en persoonlijke leven. Het omvat het kunnen lezen en schrijven, maar ook het begrijpen en interpreteren van geschreven taal.

” href=”https://tiponderwijs.nl/kennisbank/digitale-geletterdheid/”>digitale geletterdheid

is een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving. Dit houdt in dat men apparaten, software en toepassingen kan gebruiken, kan oriënteren binnen mediaomgevingen en informatie kan vinden en verwerken.

Daarnaast is het belangrijk om content te kunnen creëren, te kunnen participeren in sociale netwerken en te kunnen reflecteren op het eigen mediagebruik.

Nettiquette: de ongeschreven regels van het internet

Het begrip nettiquette wordt gebruikt om de ongeschreven regels van het internet aan te duiden die fatsoenlijk internetgebruik bevorderen. Dit houdt in dat men respectvol omgaat met anderen op het internet en zich bewust is van de impact van zijn eigen handelen op anderen.
Om goed te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving, is het belangrijk om deze regels te kennen en te respecteren.

Mediawijsheid in de praktijk

In de praktijk betekent mediawijsheid dat men doelen kan realiseren met media, zoals het vinden van informatie, het creëren van content en het participeren in sociale netwerken.
Om deze doelen te kunnen realiseren, is het belangrijk om de juiste competenties te hebben, zoals het kunnen gebruiken van apparaten, software en toepassingen en het kunnen oriënteren binnen mediaomgevingen.

Conclusie

In conclusie is mediawijsheid een noodzakelijke vaardigheid in de digitale samenleving. Het is belangrijk om bewust en actief deel te nemen aan de mediasamenleving en om de juiste competenties te hebben om goed te kunnen deelnemen.
Door het ontwikkelen van deze competenties, kan men doelen realiseren met media en een actieve rol spelen in de mediasamenleving.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties