Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Mediawijsheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Mediawijsheid

Mediawijsheid: een noodzakelijke vaardigheid in de digitale samenleving

In de huidige samenleving is het gebruik van media een integraal onderdeel van ons dagelijks leven. Het is dan ook belangrijk om bewust en actief deel te nemen aan de mediasamenleving.
Om goed deel te kunnen nemen, zijn diverse competenties nodig, zoals het hebben van inzicht in de toename van het mediagebruik, het begrijpen hoe media gemaakt worden en het zien hoe media de werkelijkheid kleuren.

Digitale geletterdheid: een belangrijke voorwaarde

Een goede geletterdheid

Geletterdheid is een fundamentele vaardigheid die kinderen nodig hebben om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière en persoonlijke leven. Het omvat het kunnen lezen en schrijven, maar ook het begrijpen en interpreteren van geschreven taal.

” href=”https://tiponderwijs.nl/kennisbank/digitale-geletterdheid/”>digitale geletterdheid

is een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving. Dit houdt in dat men apparaten, software en toepassingen kan gebruiken, kan oriënteren binnen mediaomgevingen en informatie kan vinden en verwerken.

Daarnaast is het belangrijk om content te kunnen creëren, te kunnen participeren in sociale netwerken en te kunnen reflecteren op het eigen mediagebruik.

Nettiquette: de ongeschreven regels van het internet

Het begrip nettiquette wordt gebruikt om de ongeschreven regels van het internet aan te duiden die fatsoenlijk internetgebruik bevorderen. Dit houdt in dat men respectvol omgaat met anderen op het internet en zich bewust is van de impact van zijn eigen handelen op anderen.
Om goed te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving, is het belangrijk om deze regels te kennen en te respecteren.

Mediawijsheid in de praktijk

In de praktijk betekent mediawijsheid dat men doelen kan realiseren met media, zoals het vinden van informatie, het creëren van content en het participeren in sociale netwerken.
Om deze doelen te kunnen realiseren, is het belangrijk om de juiste competenties te hebben, zoals het kunnen gebruiken van apparaten, software en toepassingen en het kunnen oriënteren binnen mediaomgevingen.

Conclusie

In conclusie is mediawijsheid een noodzakelijke vaardigheid in de digitale samenleving. Het is belangrijk om bewust en actief deel te nemen aan de mediasamenleving en om de juiste competenties te hebben om goed te kunnen deelnemen.
Door het ontwikkelen van deze competenties, kan men doelen realiseren met media en een actieve rol spelen in de mediasamenleving.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties