Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Jeanet Steenbeek

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Ecologische Pedagogiek

Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...

Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!

Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...

Unitonderwijs

Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...

Van spelen naar leren: Een soepele overgang van groep 2 naar 3

De overgang van groep 2 naar groep 3 Stel je voor: een kleuter zit lekker in zijn vel in groep 2. Hij krijgt volop ruimte om te spelen en te bewegen, werkt met thema’s die aansluiten bij zijn belevingswereld en mag zelf kiezen wanneer hij bepaalde taken uitvoert. Met...

Holistisch leren met hoofd, hart en handen

Haasje over….. Leren is ervaren – met lichaam én geest Leren is zoveel meer dan kennis overdragen. Het is iets wat je ervaart. Met hoofd, hart en handen. Met lichaam, ziel en geest. En dat betekent: niet alleen in het denken, maar ook in het voelen en doen. In mijn...

Wat is een Montessorischool?

Misschien ben je weleens in een klas geweest waar kinderen rustig rondliepen, hun eigen werk kozen en bezig waren met houten materialen. Grote kans dat je toen op een Montessorischool was. Dat voelt meteen anders dan een gewone school. Geen rijen tafeltjes of lesjes...

Informatieverwerking in de klas: Hoe leren kinderen echt?

Doorgaans leren we ons hele leven. informatieverwerking is het mentale proces van het verzamelen, verwerken, opslaan en gebruiken van de informatie door de mens. Wie kent ze niet de studiedagen, die ieder schooljaar met een minimum van twee en een maximum van vijf...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?

Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets gemeenschappelijks. Ze willen graag dat kinderen veel natuurbeleving hebben, ze werken aan duurzaamheid en geven buitenonderwijs. Hoe die invulling er dan uitziet, dat verschilt per bouw in de school en ook weer per school. Ik zal vanuit mijn rol als kleuterleerkracht vertellen hoe ik dit vorm geef in mijn klas.

 

Burgerschap, een belangrijke pijler op onze natuurschool

Laat me beginnen met het aanvullen van de bovenste drie punten. Ja, natuurbeleving, duurzaamheid en buitenlessen zijn belangrijke speerpunten. Maar, burgerschap, hoort daar, mijns inziens, net zo goed bij. Hoe ga je om met elkaar? Hoe ga je om met de aarde? Hoe draag jij zorg voor jezelf en de ander? Welke keuzes maak jij? Dit klinkt wellicht heel ingewikkeld en hoogdravend. Maar met simpele vragen als: “In welke afvalbak hoort een bananenschil?” of “Wat zeg je tegen je vriendje die verdrietig is?” of “Wat kunnen wij doen, zodat de nieuwe leerling in de klas, zich ook prettig voelt?” Dat zijn vragen waar kinderen heel goed bij stil kunnen staan en ook mooie antwoorden op kunnen geven.

 

De 4 pijlers zijn basiselementen in de kleuterklas

Ik gebruik bovenstaande 3 pijlers en burgerschap als basis voor een thema. In onze kleuterklas werken wij thematisch. Dat houdt in dat we thema’s inzetten om daar vervolgens ons onderwijs in te verweven. De ijkpunten die de ‘Kijk’ heeft bij de diverse leeftijdfases, verwerken we in onze thema’s, zodat de kinderen gericht gestimuleerd worden in hun ontwikkeling. We werken ongeveer 8 weken aan een thema. Elk thema is onderverdeeld in 4 of 5 subthema’s.

Zo was ons thema deze winter: “Wij maken de wereld mooier.” Dit thema is onderverdeeld in: ‘Jij maakt de wereld mooier’, ‘happy & gezond leven’, ‘beter benutten’ en als afsluiting ‘schone natuur’, waarin we hebben gekeken hoe we goed zorg kunnen dragen voor de natuur om ons heen. Het spreekt voor zich dat zo’n thema alle aspecten bevat die kenmerkend zijn voor een natuurschool.
Maar ook ons thema: “Wij geven kleur aan groep 1/2”, heeft als sub thema bijvoorbeeld ‘Wie zijn wij samen?’ en ‘Samen kunnen wij alles’. Bij deze twee subthema’s staan we stil bij vriendschap, kameraadschap en laten we zien hoe belangrijk elk kind is en dat we samen echt een verschil kunnen maken in de wereld.

 

Waardevolle buitenlessen

Binnen een thema kijken we welke lessen er buiten gegeven kunnen worden. Een tiental voorbeelden van buitenlessen die we dit jaar hebben gegeven: De natuur op het plein bekijken. Buiten tellen met natuurlijke materialen. Een groepsopdracht doen, bijvoorbeeld een groot bokkenbouwsel maken, om samen te ontdekken dat wij alles kunnen. Een zweedsloopspel doen over letters en cijfers. Zoveel mogelijk woorden zoeken in de natuur waar de letter ‘a’ in zit. We laten groep 3/4 ons voorlezen met leesteksten over de natuur buiten op het plein.

We zaaien de zaadjes van smaaklessen.nl in bakken, en verpotten die na een week of twee. Daarna zorgen we ervoor dat het allemaal de moestuin in gaat. Eenmaal de moestuin in, geven we het regelmatig water. Dit jaar hebben we zonnebloemen geplant bij ons raam van het klaslokaal en we meten hoe hoog ze worden. Ook gaan we af en toe zelf lekker buiten eten aan de picknicktafels. Allemaal zaken die we gedurende het hele jaar doen.

 

Passende prentenboeken

Bij kleuteronderwijs zijn prentenboeken onmisbaar. Zo ook bij ons. Vier rijke prentenboeken die ik wil aanbevelen zijn: Het boek ‘Max en de toverstenen’ van Marcus Pfister. Het is een prachtig prentenboek wat illustreert, dat je als individu en als groep altijd een keuze hebt. Het boek heeft een goede en een slechte afloop, waarbij de berg waar de muizen in wonen bij de slechte afloop, in het water verdwijnt en de gemeenschap van de muizen uiteenvalt. Terwijl bij de goede afloop de muizen kolonie hechter wordt en zij samen dankbaar zijn voor de mooie natuur waarin ze leven.

Dit prentenboek vertelt, mijns inziens, precies waar het bij burgerschap om draait. ‘Mag ik meedoen?’ Van John Kelly en Steph Laberis, illustreert dat wanneer je een open visie hebt, je elkaars talenten kunt zien en juist veel plezier samen kunt hebben. ‘Samen kunnen wij alles’ van Ingrid en Dieter Schubert, is een boekje wat je heel goed kunt inzetten als je oplossingsgericht werken wil stimuleren. ‘Te veel troep’ van Emily Gravett, maakt ons ervan bewust dat heel veel verzamelen ook echt zijn weerslag heeft op de natuur en onszelf. Het laat ons nadenken over hoe wij zelf omgaan met materialen en natuur. Deze boeken horen echt thuis in ons kleuteronderwijs.

 

Intrinsieke motivatie

Waarom wil ik eigenlijk graag een leerkracht zijn op een natuurschool? Omdat werken met de natuur, kinderen terug brengt naar de basis en in verbinding brengt met henzelf en hun omgeving . Burgerschap heeft veel meer betekenis als kinderen opgroeien met de natuur als vriend. Als ik kinderen zie genieten in de zandbak, kastanjes tellen aan de picknicktafel, als ik ze zie ploeteren om volle gieters naar de radijsjes te brengen of ze komen vol trots laten zien dat ze nu zelf de boom in kunnen klimmen, daar wordt mijn hart warm van.

De aarde waar wij als mensen al eeuwen op leven, is het waard om goed en respectvol mee om te gaan. Goed met de aarde omgaan en met elkaar zorgdragen voor die aarde, dat kun je als je ook goed voor jezelf zorgt. En dat is wat we onze kinderen ook mee willen geven. Zij zijn belangrijk en samen maken ze een verschil. Zo krijgen ze de kans om sterk geworteld kan raken. Laten we die handvaten de volgende generatie meegeven.

Jeanet Steenbeek

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Jeanet Steenbeek?

Dit artikel is geschreven door:

Jeanet Steenbeek
Op: 24 juni 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.