Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De kracht van betekenisvolle thema’s binnen het onderwijs.
In een wereld vol prikkels en snelle informatie hebben kinderen meer dan ooit behoefte aan diepgang, verbinding en betekenis. Thema’s bieden een krachtige manier om die behoefte te vervullen. Ze vormen de rode draad in het leren, zorgen voor samenhang tussen vakken en...
Groepsprocessen in het onderwijs
Samen leren, samen groeien In elke klas gebeurt iets bijzonders. Zet een groep kinderen bij elkaar, en er ontstaat automatisch een dynamiek. Soms loopt dat soepel, soms juist helemaal niet. Dat heeft alles te maken met groepsprocessen. Wie dat goed begrijpt, kan als...
Waarom Microsoft 365 niet meer weg te denken is uit het onderwijs
In het onderwijs draait alles om samenwerken, overzicht houden en leren, voor zowel leerlingen als leerkrachten. Toen ik voor het eerst met Microsoft 365 ging werken, merkte ik pas hoeveel tijd het kan besparen en hoe eenvoudig het is om samen te werken aan één doel:...
Salaris in het onderwijs: eerlijk werk, eerlijke beloning?
Eerlijk is eerlijk: wie kiest voor het onderwijs, doet dat zelden om rijk te worden. Toch wordt het onderwerp salaris in het onderwijs steeds vaker besproken in de teamkamer, op social media en zelfs in de Tweede Kamer. Want ja, liefde voor het vak is prachtig, maar...
Van presteren naar leren
Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...
Investeren in sociaal-emotionele competenties
‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...
Leesplezier begint met autonomie!
Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...
Maak van jezelf een luie leerkracht
Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...
De talen van de liefde
Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...
Reflexen: invloed op het leren?!
Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Binnen 1,5 jaar bevoegd leerkracht via je eigen werkplek
Inhoudsopgave
Van onderwijsondersteuner naar bevoegd leerkracht: een haalbaar traject
Bent u als onderwijsassistent, leraarondersteuner of invalkracht actief in het basisonderwijs? Beschikt u over de praktijkkennis en didactische vaardigheden, maar mist u die officiële lesbevoegdheid? Het leerwerktraject van WorkStudySmile van KlasseDocent biedt de ideale oplossing voor onderwijsprofessionals die zich willen kwalificeren tot volledig bevoegd leraar basisonderwijs.
Dit traject is speciaal ontwikkeld voor mensen die al werkzaam zijn in het onderwijs en hun praktijkervaring willen omzetten in een officieel pabodiploma. Door de flexibele opzet en persoonlijke begeleiding kunt u binnen 1 tot 1,5 jaar uw bachelordiploma behalen, terwijl u gewoon blijft werken.
Waarom kiezen voor dit praktijkgerichte traject?
Erkenning van ervaring
In het onderwijs beschikt u vaak over waardevolle praktijkkennis en didactische vaardigheden die u in de dagelijkse onderwijspraktijk heeft ontwikkeld. Dit traject waardeert die ervaring en biedt een route om deze competenties officieel te laten erkennen. Door het werken met leeruitkomsten wordt uw bestaande kennis en kunde in kaart gebracht en waar mogelijk direct gevalideerd.
Praktijkgericht leren
Het traditionele pabotraject bevat vaak elementen die minder relevant zijn voor wie al in de onderwijspraktijk staat. Ons traject sluit naadloos aan bij uw dagelijkse werkzaamheden. Alle leeractiviteiten en opdrachten zijn direct toepasbaar in uw eigen werksituatie, waardoor u direct rendement haalt uit uw studie-investering.
Flexibele studiemogelijkheden
Het traject biedt maatwerk in tempo en invulling. Of u nu fulltime werkt of parttime, het studieprogramma wordt afgestemd op uw persoonlijke situatie. Deze flexibiliteit maakt het mogelijk om werk, studie en privéleven goed te combineren.
Opbouw van het traject: een overzicht
Fase 1: Intake en startassessment
De eerste fase begint met een uitgebreide intake waarin uw persoonlijke situatie, werkervaring en leerbehoeften in kaart worden gebracht. Tijdens dit traject wordt gekeken naar:
– Toelatingseisen: Welke toelatingstoetsen (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek) moeten nog worden afgerond?
– Landelijke Rekentoets: Is de Wiscat (Reken-Wiskundetoets) reeds behaald?
– Ervaringsprofiel: Welke kennis en vaardigheden heeft u reeds ontwikkeld in uw werkpraktijk?
Na de intake ontvangt u direct toegang tot voorbereidingsmateriaal voor eventueel benodigde toetsen. Deze kunnen op een locatie bij u in de buurt worden afgelegd.
Fase 2: Portfolio-ontwikkeling
Het hart van het traject bestaat uit het opbouwen van een professioneel portfolio. Via een digitale leeromgeving werkt u gestructureerd aan het verzamelen van bewijsstukken die uw competenties aantonen. Deze omgeving biedt:
– Duidelijke leeruitkomsten en bewijsrichtlijnen
– Gestandaardiseerde formats voor beroepsproducten
– Uploadmogelijkheden voor diverse bewijsstukken
– Voortgangsinzicht en feedbackfunctionaliteiten
Fase 3: Praktijkassessment en diplomering
Wanneer uw portfolio compleet is, volgt het officiële afstudeerprogramma bij LOI Hogeschool. Deze fase omvat:
– De landelijke kennisbasistoetsen
– Een praktijkonderzoek of afstudeeropdracht
– Eindbeoordeling op basis van de SBL-competenties
– Uitreiking erkend bachelordiploma Leraar Basisonderwijs
Begeleiding op maat
Twee begeleiders, één doel
Gedurende het traject wordt u ondersteund door twee vaste begeleiders:
De portfoliobegeleider
– Ondersteunt bij het maken van een persoonlijk studieplan
– Beoordeelt eerder verworven competenties en diploma’s
– Biedt inhoudelijke ondersteuning bij beroepsproducten
– Zorgt voor kwaliteitsbewaking van het portfolio
De studiebegeleider
– Helpt bij planning en tijdmanagement
– Ondersteunt bij het vinden van balans tussen werk, studie en privé
– Staat klaar voor praktische vragen en oplossing van knelpunten
VRAAK-criteria: kwaliteitswaarborging
Alle beroepsproducten worden beoordeeld volgens de VRAAK-criteria, die waarborgen dat uw portfolio voldoet aan de landelijke kwaliteitseisen:
– Variatie: Demonstratie van competenties in verschillende contexten
– Relevantie: Aansluiting bij de vastgestelde leerdoelen
– Actualiteit: Recente en toepasbare praktijkvoorbeelden
– Authenticiteit: Eigen werk uit de dagelijkse onderwijspraktijk
– Kwantiteit: Voldoende omvang om beheersing aan te tonen
Voor wie is dit traject geschikt?
Dit traject is bij uitstek geschikt voor:
– Onderwijsassistenten die door willen groeien naar leraarschap
– Leraarondersteuners die hun bevoegdheid willen behalen
– Invalkrachten met ervaring die een vaste aanstelling ambiëren
– Zij-instromers die al werkzaam zijn in het onderwijs
Onderwijsprofessionals met een buitenlandse lesbevoegdheid
Praktische aspecten
Studieduur en investering
Het complete traject heeft een gemiddelde doorlooptijd van 1 tot 1,5 jaar. De exacte duur is afhankelijk van uw persoonlijke situatie, eerder behaalde kwalificaties en de beschikbare tijd voor studie.
Veelgestelde vragen
Moet ik onbetaald verlof opnemen voor dit traject?
Nee, het traject is juist ontwikkeld om tijdens uw werk te kunnen volgen. De studie-activiteiten zijn afgestemd op uw werksituatie.
Wat als ik bepaalde vakken niet beheers?
Voor eventuele hiaten in de vakinhoudelijke kennis bieden we gerichte voorbereidingsmaterialen en ondersteuning.
Is het diploma volledig erkend?
Ja, het behaalde diploma is een volwaardig bachelordiploma Leraar Basisonderwijs, geregistreerd bij DUO en gelijkwaardig aan een regulier pabodiploma.
Start uw ontwikkeling tot bevoegd leerkracht
Het leerwerktraject van WorkStudySmile van KlasseDocent biedt een unieke kans om uw praktijkervaring om te zetten in een officiële lesbevoegdheid. Met persoonlijke begeleiding, flexibele studiemogelijkheden en een realistische studieduur van 1 tot 1,5 jaar is deze route bij uitstek geschikt voor onderwijsprofessionals die willen doorgroeien.
Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvende kennismaking en intakegesprek. Ontdek hoe ook u binnen afzienbare tijd uw officiële lesbevoegdheid kunt behalen.
Telefoon: 06 – 24793464
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Tip onderwijs?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

0 reacties