Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Achterstandsleerlingen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Achterstandsleerlingen

Achterstandsleerlingen in het onderwijs

Achterstandsleerlingen zijn leerlingen in het basisonderwijs die tot een achterstandscategorie behoren. Deze leerlingen hebben een hogere kans op leerproblemen en een lager schoolsucces door factoren zoals een lage socio-economische status, een moeilijke thuissituatie of een beperkte toegang tot onderwijsbronnen.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OC&W) erkent deze uitdaging en biedt scholen extra financiële steun om deze leerlingen te ondersteunen. Het doel is om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en de leerresultaten van achterstandsleerlingen te verbeteren.

Onderwijskansen voor achterstandsleerlingen

Om de onderwijskansen van achterstandsleerlingen te verbeteren, is het belangrijk om hun specifieke behoeften te herkennen en te adresseren. Dit kan worden gedaan door het aanbieden van extra onderwijssteun, zoals individuele begeleiding, kleine groepen en intensieve leerlingenzorg. Bovendien kan het gebruik van digitale leerhulpmiddelen, zoals afstandsonderwijs en online leerplatformen, helpen om de toegang tot onderwijs te verbeteren en de leerresultaten te verbeteren. Het is echter belangrijk om deze middelen zorgvuldig te selecteren en te implementeren om ervoor te zorgen dat zij effectief zijn voor achterstandsleerlingen.

Leerlingenzorg is een cruciale component van het onderwijsproces. Het biedt extra steun aan leerlingen die het nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Deze zorg kan variëren van leerproblemen tot sociale problemen en alles daartussenin.

Afstandsonderwijs is een vorm van onderwijs waarbij een school of opleidingsinstituut het onderwijs middels een digitale verbinding verzorgt. Dit type onderwijs biedt leerlingen de mogelijkheid om vanaf een afstand deel te nemen aan het onderwijsproces.

Leerlingvolgsysteem en schaduwonderwijs

Het leerlingvolgsysteemis een belangrijk instrument om de voortgang van achterstandsleerlingen te volgen en te evalueren. Het systeem helpt om de sterke en zwakke punten van leerlingen te identificeren en om gerichte maatregelen te nemen om hun leerresultaten te verbeteren.

Een leerlingvolgsysteem (LVS) is een cruciaal onderdeel van het onderwijs. Het helpt leerkrachten om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en het onderwijsaanbod af te stemmen op de individuele behoeften van leerlingen.

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Het fenomeen van schaduwonderwijs, waarbij ouders zelf bijlessen en huiswerkbegeleiding bekostigen, kan hierbij een rol spelen.

Conclusie

Het is belangrijk om de onderwijskansen van achterstandsleerlingen te verbeteren door extra steun, digitale hulpmiddelen en een leerlingvolgsysteem aan te bieden. Deze maatregelen helpen de leerresultaten van achterstandsleerlingen te verbeteren en een eerlijker onderwijssysteem te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties