Gerelateerde artikelen
Detachering in het onderwijs
Wat is detachering in het onderwijs? Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...
Het behouden van startende leerkrachten
Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...
Referentieniveaus: wat zijn dat?
Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...
Peuterpuberteit
Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...
Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs
Kwantiteit versus kwaliteit? De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...
Rekenen automatiseren in het basisonderwijs
In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...
Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach
Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...
Hoe leren kleuters?
In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...
De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs
Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...
Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn
Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Betekenis: Leerlingenzorg
Leerlingenzorg: een essentiële onderdeel van onderwijs
Leerlingbegeleiding: een belangrijke aspect van leerlingenzorg
Leerlingbegeleiding is een cruciale component van het onderwijsproces. Het richt zich op het begeleiden van de ontwikkeling van leerlingen, zodat zij optimaal kunnen leren en groeien. Leerlingbegeleiding kan op verschillende niveaus plaatsvinden, zoals in de klas, binnen de school en buiten de school.
is een belangrijk aspect van leerlingenzorg. Het biedt leerlingen de mogelijkheid om hun leerproces te verbeteren en hun doelstellingen te bereiken. Leerlingbegeleiding kan variëren van individuele begeleiding tot groepsbegeleiding en alles daartussenin.
Achterstandsleerlingen: een specifieke groep leerlingen
Achterstandsleerlingen zijn leerlingen in het basisonderwijs die tot een achterstandscategorie behoren. Deze leerlingen hebben een hogere kans op leerproblemen en een lager schoolsucces door factoren zoals een lage socio-economische status, een moeilijke thuissituatie of een beperkte toegang tot onderwijsbronnen.
zijn leerlingen die extra steun nodig hebben om hun leerproces te verbeteren. Deze leerlingen hebben vaak moeite met het volgen van het lesmateriaal of hebben sociale problemen.
Leerlinggebonden financiering: een manier om leerlingenzorg te financieren
Leerlinggebonden financiering (LGF) is een speciale regeling voor kinderen met een beperking of handicap binnen het reguliere onderwijs. Het doel is om deze leerlingen extra ondersteuning te bieden om hun volledige potentieel te bereiken.
is een manier om leerlingenzorg te financieren. Dit systeem biedt leerlingen de mogelijkheid om hun leerproces te financieren en hun doelstellingen te bereiken.
Zorgklas: een specifieke vorm van leerlingenzorg
In het reguliere onderwijs worden zorgklassen ingericht om kinderen met een zorgvraag extra begeleiding te bieden. Deze klassen zijn bedoeld voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het volgen van hun lessen.
is een specifieke vorm van leerlingenzorg. Het biedt leerlingen de mogelijkheid om hun leerproces te verbeteren en hun doelstellingen te bereiken in een kleine klasomgeving.
0 reacties