Gerelateerde artikelen

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Achterstandsleerlingen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Achterstandsleerlingen

Achterstandsleerlingen in het onderwijs

Achterstandsleerlingen zijn leerlingen in het basisonderwijs die tot een achterstandscategorie behoren. Deze leerlingen hebben een hogere kans op leerproblemen en een lager schoolsucces door factoren zoals een lage socio-economische status, een moeilijke thuissituatie of een beperkte toegang tot onderwijsbronnen.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OC&W) erkent deze uitdaging en biedt scholen extra financiële steun om deze leerlingen te ondersteunen. Het doel is om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en de leerresultaten van achterstandsleerlingen te verbeteren.

Onderwijskansen voor achterstandsleerlingen

Om de onderwijskansen van achterstandsleerlingen te verbeteren, is het belangrijk om hun specifieke behoeften te herkennen en te adresseren. Dit kan worden gedaan door het aanbieden van extra onderwijssteun, zoals individuele begeleiding, kleine groepen en intensieve leerlingenzorg. Bovendien kan het gebruik van digitale leerhulpmiddelen, zoals afstandsonderwijs en online leerplatformen, helpen om de toegang tot onderwijs te verbeteren en de leerresultaten te verbeteren. Het is echter belangrijk om deze middelen zorgvuldig te selecteren en te implementeren om ervoor te zorgen dat zij effectief zijn voor achterstandsleerlingen.

Leerlingenzorg is een cruciale component van het onderwijsproces. Het biedt extra steun aan leerlingen die het nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Deze zorg kan variëren van leerproblemen tot sociale problemen en alles daartussenin.

Afstandsonderwijs is een vorm van onderwijs waarbij een school of opleidingsinstituut het onderwijs middels een digitale verbinding verzorgt. Dit type onderwijs biedt leerlingen de mogelijkheid om vanaf een afstand deel te nemen aan het onderwijsproces.

Leerlingvolgsysteem en schaduwonderwijs

Het leerlingvolgsysteemis een belangrijk instrument om de voortgang van achterstandsleerlingen te volgen en te evalueren. Het systeem helpt om de sterke en zwakke punten van leerlingen te identificeren en om gerichte maatregelen te nemen om hun leerresultaten te verbeteren.

Een leerlingvolgsysteem (LVS) is een cruciaal onderdeel van het onderwijs. Het helpt leerkrachten om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en het onderwijsaanbod af te stemmen op de individuele behoeften van leerlingen.

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Het fenomeen van schaduwonderwijs, waarbij ouders zelf bijlessen en huiswerkbegeleiding bekostigen, kan hierbij een rol spelen.

Conclusie

Het is belangrijk om de onderwijskansen van achterstandsleerlingen te verbeteren door extra steun, digitale hulpmiddelen en een leerlingvolgsysteem aan te bieden. Deze maatregelen helpen de leerresultaten van achterstandsleerlingen te verbeteren en een eerlijker onderwijssysteem te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties