Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Ambulante begeleiding | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Ambulante begeleiding

Ambulante begeleiding in het onderwijs

Ambulante begeleiding is een vorm van opvoedingsondersteuning

Opvoedingsondersteuning biedt steun en advies bij de opvoeding en ontwikkeling van kinderen tot achttien jaar. Dit kan worden gegeven door diverse professionals, zoals pedagogisch werkers, schoolmaatschappelijk werkers of gezinsbegeleiders. Vaak wordt deze steun georganiseerd vanuit een opvoedsteunpunt, zoals een gemeente.

waarbij een intern begeleider

De intern begeleider (IB-er) speelt een centrale rol in het onderwijs door leerlingenzorg en coördinatie te bieden. Hij/zij helpt leerkrachten en ouders bij het beantwoorden van vragen over kinderen en voert gesprekken met hen over het kind.

van buiten de school naar de basisschool komt om een leerling individueel te begeleiden. Deze vorm van begeleiding richt zich op leerlingen met specifieke behoeften, zoals slechthorende kinderen, kinderen met taal-/spraakproblemen of leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum.

De ambulante begeleider biedt ondersteuning aan de leerling, de leerkracht en de ouders. De begeleider stelt een handelingsplan op, wat aan het einde van het cursusjaar geëvalueerd wordt. Het doel van deze begeleiding is om de leerling te helpen bij het bereiken van zijn of haar leerdoelen en om de leerkracht en ouders te ondersteunen bij het bieden van een passende leeromgeving.

Onderwijskansen voor leerlingen

Ambulante begeleiding biedt leerlingen de kans om hun vaardigheden en kennis te ontwikkelen in een omgeving die aangepast is aan hun specifieke behoeften. Deze vorm van begeleiding helpt leerlingen om hun zelfvertrouwen te vergroten en om succes te ervaren in hun leerproces.

De ambulante begeleider werkt samen met de leerkracht en ouders om een passende leeromgeving te creëren. Dit kan inhouden dat de begeleider huiswerkbegeleiding

biedt, leeractiviteiten aanpast aan de behoeften van de leerling of de leerkracht en ouders adviseert over hoe zij de leerling kunnen ondersteunen.

Regionale expertisecentra

Regionale expertisecentra of scholen voor speciaal basisonderwijs kunnen ambulante begeleiding aanbieden. Deze centra bieden een breed scala aan diensten, waaronder begeleiding, advies en coaching voor leerlingen, leerkrachten en ouders.
De ambulante begeleider kan ook een brugfunctie vervullen tussen de school en de thuisomgeving. Dit kan helpen om de leerling te ondersteunen bij het overbruggen van de kloof tussen school en thuis.

Conclusie

Ambulante begeleiding is een waardevolle vorm van opvoedingsondersteuning voor leerlingen met specifieke behoeften. Door deze vorm van begeleiding te bieden, kunnen we helpen om de leerling te ondersteunen bij het bereiken van zijn of haar leerdoelen en om de leerkracht en ouders te ondersteunen bij het bieden van een passende leeromgeving.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties