Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Ambulante begeleiding | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Ambulante begeleiding

Ambulante begeleiding in het onderwijs

Ambulante begeleiding is een vorm van opvoedingsondersteuning

Opvoedingsondersteuning biedt steun en advies bij de opvoeding en ontwikkeling van kinderen tot achttien jaar. Dit kan worden gegeven door diverse professionals, zoals pedagogisch werkers, schoolmaatschappelijk werkers of gezinsbegeleiders. Vaak wordt deze steun georganiseerd vanuit een opvoedsteunpunt, zoals een gemeente.

waarbij een intern begeleider

De intern begeleider (IB-er) speelt een centrale rol in het onderwijs door leerlingenzorg en coördinatie te bieden. Hij/zij helpt leerkrachten en ouders bij het beantwoorden van vragen over kinderen en voert gesprekken met hen over het kind.

van buiten de school naar de basisschool komt om een leerling individueel te begeleiden. Deze vorm van begeleiding richt zich op leerlingen met specifieke behoeften, zoals slechthorende kinderen, kinderen met taal-/spraakproblemen of leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum.

De ambulante begeleider biedt ondersteuning aan de leerling, de leerkracht en de ouders. De begeleider stelt een handelingsplan op, wat aan het einde van het cursusjaar geëvalueerd wordt. Het doel van deze begeleiding is om de leerling te helpen bij het bereiken van zijn of haar leerdoelen en om de leerkracht en ouders te ondersteunen bij het bieden van een passende leeromgeving.

Onderwijskansen voor leerlingen

Ambulante begeleiding biedt leerlingen de kans om hun vaardigheden en kennis te ontwikkelen in een omgeving die aangepast is aan hun specifieke behoeften. Deze vorm van begeleiding helpt leerlingen om hun zelfvertrouwen te vergroten en om succes te ervaren in hun leerproces.

De ambulante begeleider werkt samen met de leerkracht en ouders om een passende leeromgeving te creëren. Dit kan inhouden dat de begeleider huiswerkbegeleiding

biedt, leeractiviteiten aanpast aan de behoeften van de leerling of de leerkracht en ouders adviseert over hoe zij de leerling kunnen ondersteunen.

Regionale expertisecentra

Regionale expertisecentra of scholen voor speciaal basisonderwijs kunnen ambulante begeleiding aanbieden. Deze centra bieden een breed scala aan diensten, waaronder begeleiding, advies en coaching voor leerlingen, leerkrachten en ouders.
De ambulante begeleider kan ook een brugfunctie vervullen tussen de school en de thuisomgeving. Dit kan helpen om de leerling te ondersteunen bij het overbruggen van de kloof tussen school en thuis.

Conclusie

Ambulante begeleiding is een waardevolle vorm van opvoedingsondersteuning voor leerlingen met specifieke behoeften. Door deze vorm van begeleiding te bieden, kunnen we helpen om de leerling te ondersteunen bij het bereiken van zijn of haar leerdoelen en om de leerkracht en ouders te ondersteunen bij het bieden van een passende leeromgeving.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties