Gerelateerde artikelen
Een spiegeldynamiek in het team
Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...
Werken op een basisschool met culturele diversiteit
OBS de Pendinghe is een Groningse basisschool in de wijk Paddepoel. Op een dergelijke basisschool met leerlingen van allerlei culturele achtergronden gebeurt er elke dag wel iets bijzonders. Kinderen hebben hun eigen taal, tradities en ervaringen die ze meenemen in de...
Hoe je met kleine stappen weer rust en energie vindt in je werk
Als leraar geef je elke dag het beste van jezelf. Je begeleidt, je motiveert en inspireert leerlingen en studenten. Maar wie zorgt er voor jou? Wanneer heb je voor het laatst stilgestaan bij hoe het écht met je gaat? In dit blog deel ik vijf herkenbare signalen dat je...
De kracht van werken aan executieve functies
De term executieve functies klinkt voor velen een beetje vaag en abstract. Toch komt hij steeds weer langs en is er veel over te lezen in de vakliteratuur. En dat is zeer terecht: onderzoek maakt meer en meer duidelijk hoe belangrijk goed ontwikkelde executieve...
Zorg en onderwijs samen
Hoezo zorg en onderwijs samen? – Een weg naar meer inclusie en aanpak lerarentekort. De combinatie maakt het onderwijs enorm uitdagend en leuk. Met de huidige norm van inclusief onderwijs, naar mijn inziens ook ontzettend noodzakelijk. Het is enorm fijn dat ik in mijn...
Holistisch leren met hoofd, hart en handen
Haasje over….. Leren is ervaren – met lichaam én geest Leren is zoveel meer dan kennis overdragen. Het is iets wat je ervaart. Met hoofd, hart en handen. Met lichaam, ziel en geest. En dat betekent: niet alleen in het denken, maar ook in het voelen en doen. In mijn...
Kennis als brug tussen taal en begrip
Stel je voor: een groep leerlingen zit in de kring, luisterend naar een prentenboek over het heelal. De juf stelt een vraag: “Wat zie je aan de nachtelijke hemel?” Sommige kinderen noemen de maan en de sterren, anderen blijven stil. Maar wanneer de klas eerst een week...
Wat is een Montessorischool?
Misschien ben je weleens in een klas geweest waar kinderen rustig rondliepen, hun eigen werk kozen en bezig waren met houten materialen. Grote kans dat je toen op een Montessorischool was. Dat voelt meteen anders dan een gewone school. Geen rijen tafeltjes of lesjes...
Lezen met Nieuwsbegrip
Begrijpend lezen is al jaren een zorgenkindje in het onderwijs. Steeds meer leerkrachten en ouders vragen zich af: hoe help ik kinderen beter teksten begrijpen? In een wereld waarin informatie voortdurend op ons afkomt – via nieuwsberichten, TikTok, reclames en chats...
Hoe ik groepsanalyse leerde inzetten voor veiligheid in de klas
Sommige leerlingen lijken voortdurend betrokken bij incidenten. In de klas, op het plein, tijdens de gymles—en altijd komt de vraag weer bij dezelfde leerkracht terecht. Collega’s weten je al te vinden na de pauze, want hij of zij was weer betrokken. Als leerkracht,...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Belevingswereld
De belevingswereld in het onderwijs
In het onderwijs speelt de belevingswereld een cruciale rol bij het begrijpen van hoe kinderen de wereld ervaren. De belevingswereld is de manier waarop een kind de wereld beleeft en wordt beïnvloed door de leefwereld
In het onderwijs speelt de leefwereld van leerlingen een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. De leefwereld is het totaal van de sociale, culturele en etnische achtergronden van de kinderen. Het is van belang dat een leerkracht weet wat er speelt in de leefwereld van zijn leerlingen.
waar het kind vandaan komt.
De belevingswereld van het kind ontwikkelt zich met de jaren en verschilt per ontwikkelingsleeftijd en per persoon. Bijvoorbeeld, vierjarigen hebben doorgaans veel vertrouwen in ouders en verzorgers en leven in een vrij beperkte en relatief veilige leeromgeving
De leeromgeving is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Een rijke leeromgeving biedt leerlingen de mogelijkheid om hun leerpotentieel te ontwikkelen en hun vaardigheden te verbeteren.
. Dit geeft hun het vertrouwen om spelend en ontdekkend te leren.
Leefwereld en belevingswereld
Welbevinden in de leeromgeving
Het welbevinden
Welbevinden is een cruciale voorwaarde voor kinderen om gezond en veilig op te kunnen groeien en te leren. Het is de mate waarin iemand zich tevreden voelt met zijn of haar leven en hoe iemand mentaal, sociaal en fysiek in het leven staat.
van kinderen in de leeromgeving is cruciaal voor hun leerproces. Wanneer kinderen zich veilig en gesteund voelen, zijn zij meer gemotiveerd om te leren en te groeien.
Zelfbeeld en referentieniveau
Het zelfbeeld
Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.
van kinderen is ook belangrijk voor hun belevingswereld. Wanneer kinderen een positief zelfbeeld hebben, zijn zij meer gemotiveerd om te leren en te groeien.
Het referentieniveau
Het referentieniveau is een belangrijk concept in het Nederlandse onderwijs. Het refereert aan de beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs.
van kinderen is ook belangrijk voor hun belevingswereld. Wanneer kinderen een hoog referentieniveau hebben, zijn zij meer in staat om complexe taken aan te pakken en te leren.
0 reacties