Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Bibliotherapie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Bibliotherapie

Bibliotherapie: een krachtig hulpmiddel in het onderwijs

Bibliotherapie is een vorm van psycho-educatie

In het onderwijsleerproces speelt psycho-educatie een cruciale rol bij het helpen van leerlingen met bepaalde aandoeningen of beperkingen. Door kennis en vaardigheden te ontwikkelen, kunnen leerlingen beter omgaan met hun beperkingen en hun potentieel benutten.

die kinderen helpt bij het oplossen van hun problemen door middel van leesboeken. Het doel is om kinderen te helpen hun emoties en gedachten te verwerken en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren.

Om bibliotherapie succesvol te laten zijn, moeten we de leesboeken zorgvuldig selecteren. De hoofdpersonen en de verhaallijn moeten passen bij de ontwikkelingsfase van de kinderen. De kinderen moeten zich kunnen identificeren met de hoofdpersoon en zich betrokken kunnen voelen bij het verhaal.

De fasen van bibliotherapie

De bibliotherapie bestaat uit drie fasen: voorbereiding, begeleid lezen en een gesprek na het lezen. Tijdens de voorbereidingsfase wordt de leerling voorbereid op het lezen van het boek. Tijdens het begeleid lezen wordt het boek gelezen en worden vragen gesteld om de leerling te helpen bij het begrijpen van het verhaal. Gedurende het gesprek na het lezen wordt het verhaal besproken en worden de leerling geholpen om het verhaal toe te passen op zijn eigen situatie.
Bibliotherapie kan een krachtig hulpmiddel zijn voor kinderen met leesproblemen. Het kan helpen om hun zelfvertrouwen te verhogen en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren. Bovendien kan het helpen om kinderen te leren omgaan met emoties en gedachten.

Hoe bibliotherapie werkt

Bibliotherapie werkt door middel van identificatie en reflectie. De leerling identificeert zich met de hoofdpersoon en reflecteert op zijn eigen situatie. Dit helpt de leerling om zijn emoties en gedachten te verwerken en zijn probleemoplossend vermogen te verbeteren.

Bibliotherapie kan ook worden gebruikt in combinatie met andere vormen van therapie, zoals creatieve therapie

Creatieve therapie is een behandelwijze die mensen helpt om psychische problemen te overwinnen. Door creatief bezig te zijn, uiten mensen op speelse wijze hun onbewuste gevoelens en gedachten, wat de heling bevordert.. Dit type therapie wordt vaak ingezet bij kinderen of volwassenen die zich verbaal moeilijk kunnen uiten of het moeilijk vinden hun emoties te verwoorden.

en logopedie

. Dit kan helpen om kinderen te helpen bij het oplossen van hun problemen en hun zelfvertrouwen te verhogen.

Conclusie

Bibliotherapie is een krachtig hulpmiddel in het onderwijs dat kinderen helpt bij het oplossen van hun problemen. Het kan helpen om hun zelfvertrouwen te verhogen en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren. Door middel van identificatie en reflectie kan bibliotherapie kinderen helpen om hun emoties en gedachten te verwerken en hun probleemoplossend vermogen te verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties