Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Combinatieklas | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Combinatieklas

Combinatieklas: een effectieve leeromgeving

Een combinatieklas is een groep van twee of meerdere gecombineerde leerjaren, zoals groep 4 en 5 of 7 en 8. Dit type klasstructuur kan voordelen bieden voor zowel leerkrachten als leerlingen.
De voordelen van een combinatieklas zijn talrijk. Ten eerste kan het leeftijdsverschil een positieve invloed hebben op de leeromgeving. Jonge kinderen kunnen leren van oudere kinderen, terwijl oudere kinderen behulpzaam kunnen zijn ten opzichte van jongere kinderen. Bovendien kunnen kinderen in een combinatieklas het zelfstandig werken ontwikkelen en kunnen kinderen die voor of achter lopen gemakkelijk meedoen met de andere groep.
Desondanks kunnen er ook nadelen zijn aan een combinatieklas. De leerkracht kan minder beschikbaar zijn voor individuele leerlingen, en jongere kinderen kunnen onzeker worden van oudere kinderen die veel meer kunnen. Ook kunnen oudere kinderen groepsactiviteiten soms als kinderachtig ervaren.

Onderwijsmodellen en combinatieklas

Ook in Montessori, Dalton en Jenaplan onderwijs wordt leeftijddoorbrekend les gegeven. Dit type lesgeven kan een effectieve manier zijn om kinderen te laten leren en te laten groeien.
Door dalende leerlingaantallen en krimpende scholen komen er soms steeds meer combinatieklassen voor. Onderzoek heeft aangetoond dat dit niet nadelig hoeft te zijn voor kinderen, zowel qua leerprestaties als welbevinden. Wel vraagt het een specifieke aanpak van leerkrachten, vooral op organisatorisch niveau.
In lesmethodes wordt vaak rekening gehouden met combinatiegroepen en aangegeven hoe de les gegeven kan worden. Dit kan helpen om de leeromgeving te optimaliseren en de leerresultaten te verbeteren.

Praktische toepassing

In de praktijk kan een combinatieklas worden ingezet door leerkrachten die flexibel en creatief zijn in hun lesgeven. Dit kan helpen om de leeromgeving te personaliseren en de leerlingen te laten groeien.
Daarnaast kan een combinatieklas helpen om de sociale vaardigheden van leerlingen te verbeteren. Leerlingen kunnen leren om samen te werken, te communiceren en te respecteren.

Conclusie

Een combinatieklas kan een effectieve manier zijn om kinderen te laten leren en te laten groeien. Door de voordelen en nadelen te kennen en een specifieke aanpak te hanteren, kunnen leerkrachten en leerlingen profiteren van deze klasstructuur.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties