Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Competentiemanagement | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Competentiemanagement

Competentiemanagement in het onderwijs

Competentie

Een competentie is een combinatie van kennis, inzichten, vaardigheden en gedrag dat een individu heeft of kan verwerven. Het woord wordt gebruikt in de betekenis van kennis, capaciteit of bekwaamheid.

management is een cruciale factor bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Het gaat om het effectief en doelgericht inzetten van de competenties van leerkrachten en het stimuleren van hun persoonlijk meesterschap

Persoonlijk meesterschap is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te sturen en hun persoonlijke effectiviteit

Persoonlijke effectiviteit is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun doelen te bereiken en hun volledige potentieel te ontplooien. Het is een manier om werkzaamheden effectiever en doelgerichter te laten verlopen door het stellen van specifieke doelen en het nemen van gerichte acties.

te verbeteren. Het is een discipline die leerlingen helpt om hun eigenaarschap over hun leerproces te nemen en hun kernkwaliteiten te ontwikkelen.

.

Door middel van competentiemanagement kunnen leerkrachten hun vaardigheden en kennis verbeteren en hun persoonlijke effectiviteit verhogen. Dit resulteert in een betere leeromgeving voor alle leerlingen.

Wet op beroepen in het onderwijs (BIO)

De Wet op Beroepen in het Onderwijs (BIO) heeft een grote impact op het competentiemanagement in het onderwijs. Deze wet stelt eisen aan de bekwaamheid van leerkrachten en verplicht scholen om een bekwaamheidsdossier bij te houden voor elke leraar.
Het bekwaamheidsdossier bevat niet alleen de vaardigheden om lessen te maken en uit te voeren, maar ook vaardigheden zoals het vinden van aansluiting bij de leerlingen, het bijdragen aan onderwijsontwikkeling en het samenwerken met collega’s.

Strategieën voor competentiemanagement

Om competentiemanagement effectief te maken, zijn diverse strategieën nodig. Een goede aanpak is het identificeren van de competenties van leerkrachten en het bieden van professionele ontwikkelingsmogelijkheden.
Daarnaast is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen de verschillende vaardigheden en kennis van leerkrachten. Dit kan worden bereikt door het combineren van verschillende beoordelingsmethoden, zoals het gebruik van json-gebaseerde competentieprofielen.

Verder is het belangrijk om leerkrachten te stimuleren om hun persoonlijk meesterschap te verbeteren en hun talentontwikkeling

Talentontwikkeling is een cruciale component van het onderwijsproces. Het richt zich op het identificeren en ontwikkelen van de unieke talenten en vaardigheden van elk individu. Door een persoonlijke aanpak te hanteren, kunnen leerlingen hun volledige potentieel bereiken en hun talenten ontplooien.

te bevorderen. Dit kan worden bereikt door het bieden van SBL-competenties en het stimuleren van een cultuur van continue professionele ontwikkeling.

Conclusie

Competentiemanagement is een cruciale factor bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door middel van competentiemanagement kunnen leerkrachten hun vaardigheden en kennis verbeteren en hun persoonlijke effectiviteit verhogen.
Het is aan de schoolleiding om, door middel van een goed beleid op het gebied van competentiemanagement, te garanderen dat haar leerkrachten op al deze vlakken voldoende bekwaam zijn.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties