Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Computational thinking | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Computational thinking

Computational thinking in het onderwijs

In het 21st century skills

In de huidige kennis- en netwerksamenleving zijn bepaalde competenties cruciaal voor het succes van leerlingen. Deze 21e eeuwse vaardigheden omvatten een breed scala aan algemene competenties, zoals kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, computational thinking, informatieve vaardigheden en ICT-basisvaardigheden.

-pakket is computational thinking een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in de digitale wereld. Het gaat om het praktisch en creatief inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen. Het probleem moet zodanig worden (her)geformuleerd dat het mogelijk is om het met computertechnologie op te lossen.

Computational thinking is een mindset

In het onderwijs speelt mindset een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leren. Daarom is het van groot belang om mindset te begrijpen en te ontwikkelen om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Mindset kan verschillende vormen aannemen, zoals een fixed mindset en een growth mindset.

die leerlingen helpt om problemen op te lossen door middel van digitale geletterdheid

. Het is een manier van denken die gebaseerd is op het logisch benaderen van problemen en die oplossen met computertechnologie. Het is iets anders dan denken als een computer of leren programmeren.

Het proces van computational thinking

Het proces van computational thinking bestaat uit verschillende stappen. Ten eerste moet het probleem worden ontled in kleine stukjes en de kleine problemen stuk voor stuk worden opgelost. Vervolgens moeten patronen worden herkend en informatie worden gefilterd en vereenvoudigd. Een schema of tekening van de informatie kan daarbij helpen.
Vervolgens moeten mogelijke oplossingen worden bedacht en uitgeprobeerd door algoritmisch te denken. Tot slot moeten de oplossingen algemeen worden gemaakt door toepassing bij overeenkomstige problemen. Dit proces helpt leerlingen om een growth mindset

Een growth mindset is een denkstijl die bepaalt hoe leerlingen naar hun eigen kwaliteiten en vaardigheden kijken. Leerlingen met een growth mindset gaan ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door bijvoorbeeld veel te oefenen en te leren van fouten.

te ontwikkelen en systeemdenken

Systeemdenken is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het kinderen helpt om complexe relaties te zien en te begrijpen. Het is het vermogen om de wereld om ons heen te zien als één geheel, in plaats van een optelsom van allemaal losse delen.

te gebruiken.

Waarom is computational thinking belangrijk?

Computational thinking is belangrijk omdat het leerlingen helpt om problemen op te lossen in de digitale wereld. Het helpt hen om een logische manier van denken te ontwikkelen en om digitale tools effectief in te zetten. Bovendien helpt het hen om een growth mindset te ontwikkelen en systeemdenken te gebruiken.
Door computational thinking te integreren in het onderwijs, kunnen leerlingen worden voorbereid op de uitdagingen van de 21ste eeuw. Het helpt hen om een breed scala aan vaardigheden te ontwikkelen, waaronder digitale geletterdheid, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.

Hoe kan computational thinking worden geïntegreerd in het onderwijs?

Er zijn verschillende manieren om computational thinking te integreren in het onderwijs. Ten eerste kan het worden geïntegreerd in het curriculum door middel van projecten en opdrachten die leerlingen uitdagen om problemen op te lossen met computertechnologie.
Ten tweede kunnen docenten worden getraind om computational thinking te gebruiken in hun lessen. Dit helpt hen om een logische manier van denken te ontwikkelen en om digitale tools effectief in te zetten.
Tot slot kunnen leerlingen worden aangemoedigd om computational thinking te gebruiken in hun eigen projecten en opdrachten. Dit helpt hen om een growth mindset te ontwikkelen en systeemdenken te gebruiken.

Conclusie

Computational thinking is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in de digitale wereld. Het helpt hen om problemen op te lossen door middel van digitale geletterdheid en het is een manier van denken die gebaseerd is op het logisch benaderen van problemen en die oplossen met computertechnologie.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties