Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Continurooster | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Continurooster

Continurooster: een nieuwe aanpak voor onderwijs

Het continurooster is een innovatieve benadering van het traditionele lesrooster. Bij deze aanpak blijven leerlingen op school tussen de middag, waarbij de pauze deel uitmaakt van de schooltijd.
De leerlingen eten kort op school met de leerkracht, waarna ze nog een kwartier tot half uur spelen. Dit gebeurt onder begeleiding van leerkrachten, vrijwilligers of pedagogisch medewerkers van de buitenschoolse opvang (bso).

Voordelen van het continurooster

Het continurooster biedt verschillende voordelen voor zowel leerlingen als leerkrachten. Het creëert rust in de klas doordat het opstartmoment na de lunch en lange pauze verdwijnt. Leerlingen blijven in het ritme en pakken het lesprogramma’s middags makkelijker op.
Bovendien helpt het continurooster om de sociale vaardigheden van leerlingen te verbeteren. Door de interactie met leerkrachten en medeleerlingen tijdens de pauze, leren leerlingen omgaan met elkaar en om conflicten op te lossen.

Implementatie van het continurooster

Om het continurooster succesvol te implementeren, is het belangrijk om rekening te houden met de behoeften en verwachtingen van alle betrokkenen. Leerkrachten, leerlingen en ouders moeten worden betrokken bij de planning en uitvoering van het continurooster.
Daarnaast is het essentieel om de juiste faciliteiten en middelen te bieden om het continurooster te laten slagen. Dit kan variëren van het aanpassen van de schoolruimte tot het bieden van extra begeleiding voor leerlingen die het nodig hebben.

Conclusie

Het continurooster is een innovatieve aanpak die kan bijdragen aan een meer inclusieve en effectieve leeromgeving. Door de voordelen en uitdagingen van het continurooster te begrijpen, kunnen we werken aan een beter onderwijsstelsel voor alle leerlingen.
Door het continurooster te combineren met andere onderwijsconcepten, zoals clusteronderwijs

In het Nederlandse onderwijsstelsel bestaat een speciaal onderwijs dat is verdeeld in vier soorten scholen, bekend als clusteronderwijs. Deze scholen bieden een gespecialiseerde onderwijsomgeving voor kinderen met verschillende behoeften.

, unitonderwijs

In het unitonderwijs worden de traditionele klassen vervangen door units van vijftig tot negentig kinderen. Leerkrachten werken in deze units in een gedifferentieerd team samen met mensen van binnen en buiten de school. Deze vorm van onderwijs is een alternatief voor het leerstofjaarklassensysteem en wordt vaak toegepast bij scholen die een andere aanpak zoeken.

en dagarrangementen

Dagarrangementen bieden kinderen een veilige en stimulerende omgeving waar zij de hele dag terecht kunnen. Het is een samenwerkingsverband tussen basisschool, peuterspeelzaal, kinderdagopvang, buitenschoolse opvang en de mediatheek. Door gebruik te maken van een dagarrangement is er een evenwichtige verdeling van leeractiviteiten en ontspanning voor het kind.

, kunnen we een meer flexibele en aangepaste leeromgeving creëren. Dit kan helpen om de leerresultaten te verbeteren en de motivatie van leerlingen te verhogen.

Om het continurooster succesvol te implementeren, is het belangrijk om rekening te houden met de behoeften en verwachtingen van alle betrokkenen. Door samen te werken en de juiste faciliteiten en middelen te bieden, kunnen we een meer inclusieve en effectieve leeromgeving creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties