Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Controlerend lesgeven | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven is een stijl van lesgeven die leerlingen sturend beïnvloedt en ervoor zorgt dat zij aan de slag gaan en doen wat er van hen verwacht wordt. De leraar gebruikt vaak dwingende taal in plaats van informatieve taal.
Hoewel controlerend lesgeven in eerste instantie effectief lijkt, blijkt uit onderzoek dat de effecten niet beklijven. Leerlingen verwerken leerstof oppervlakkiger en zijn minder snel geneigd uit zichzelf aan een volgende taak te beginnen. Dit kan leiden tot een gebrek aan autonomie en motivatie bij leerlingen.

Oorzaken van controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven kan verschillende oorzaken hebben, zoals een didactische werkvorm

Didactische werkvormen spelen een cruciale rol bij het vormgeven van de onderwijsleersituatie. Het is belangrijk om de juiste didactische werkvorm te kiezen om de leerdoelen te bereiken. Een didactische werkvorm is nooit neutraal, maar heeft altijd pedagogische consequenties.

die te veel nadruk legt op het overbrengen van kennis en te weinig op de autonomie van leerlingen. Ook kan het gebruik van directe instructie

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias.

en het ontbreken van effectieve instructie

Effectieve instructie is het doelmatig aanbieden van nieuwe leerstof. Leerlingen willen niet onnodig wachten op uitleg, daarom is het belangrijk om de instructie zo te geven, dat er geen leertijd verloren gaat.

bijdragen tot controlerend lesgeven.

Bovendien kan het gebruik van dwingende taal en het stellen van strikte eisen ook leiden tot controlerend lesgeven. Dit kan ertoe leiden dat leerlingen zich niet vrij voelen om hun eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te bepalen.

Gevolgen van controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven kan leiden tot een gebrek aan motivatie en autonomie bij leerlingen. Leerlingen kunnen zich niet vrij voelen om hun eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te bepalen. Dit kan ertoe leiden dat zij minder snel geneigd zijn om uit zichzelf aan een volgende taak te beginnen.
Bovendien kan controlerend lesgeven ook leiden tot een oppervlakkige verwerking van leerstof. Leerlingen kunnen zich focussen op het behalen van een voldoende in plaats van het echt begrijpen van de leerstof.

Wijze van aanpak

Om controlerend lesgeven te voorkomen, is het belangrijk om een didactische werkvorm te gebruiken die leerlingen stimuleert om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Het gebruik van effectieve instructie en het bieden van autonomie-ondersteunend lesgeven

In het onderwijs wordt gezocht naar manieren om de motivatie van leerlingen te verhogen. Een effectieve aanpak is autonomie-ondersteunend lesgeven, waarbij leraren de autonomie van hun leerlingen ondersteunen.

kan helpen om leerlingen te motiveren en hun eigen leerproces te bepalen.

Bovendien kan het gebruik van open vragen en praktische opdrachten helpen om leerlingen te stimuleren om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Het bieden van feedback en het stimuleren van reflectie kan ook helpen om leerlingen te motiveren en hun eigen leerproces te bepalen.

Conclusie

Controlerend lesgeven is een stijl van lesgeven die leerlingen sturend beïnvloedt en ervoor zorgt dat zij aan de slag gaan en doen wat er van hen verwacht wordt. Het is belangrijk om een didactische werkvorm te gebruiken die leerlingen stimuleert om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Het bieden van autonomie-ondersteunend lesgeven en het gebruik van effectieve instructie kan helpen om leerlingen te motiveren en hun eigen leerproces te bepalen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties