Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Controlerend lesgeven | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven is een stijl van lesgeven die leerlingen sturend beïnvloedt en ervoor zorgt dat zij aan de slag gaan en doen wat er van hen verwacht wordt. De leraar gebruikt vaak dwingende taal in plaats van informatieve taal.
Hoewel controlerend lesgeven in eerste instantie effectief lijkt, blijkt uit onderzoek dat de effecten niet beklijven. Leerlingen verwerken leerstof oppervlakkiger en zijn minder snel geneigd uit zichzelf aan een volgende taak te beginnen. Dit kan leiden tot een gebrek aan autonomie en motivatie bij leerlingen.

Oorzaken van controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven kan verschillende oorzaken hebben, zoals een didactische werkvorm

Didactische werkvormen spelen een cruciale rol bij het vormgeven van de onderwijsleersituatie. Het is belangrijk om de juiste didactische werkvorm te kiezen om de leerdoelen te bereiken. Een didactische werkvorm is nooit neutraal, maar heeft altijd pedagogische consequenties.

die te veel nadruk legt op het overbrengen van kennis en te weinig op de autonomie van leerlingen. Ook kan het gebruik van directe instructie

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias.

en het ontbreken van effectieve instructie

Effectieve instructie is het doelmatig aanbieden van nieuwe leerstof. Leerlingen willen niet onnodig wachten op uitleg, daarom is het belangrijk om de instructie zo te geven, dat er geen leertijd verloren gaat.

bijdragen tot controlerend lesgeven.

Bovendien kan het gebruik van dwingende taal en het stellen van strikte eisen ook leiden tot controlerend lesgeven. Dit kan ertoe leiden dat leerlingen zich niet vrij voelen om hun eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te bepalen.

Gevolgen van controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven kan leiden tot een gebrek aan motivatie en autonomie bij leerlingen. Leerlingen kunnen zich niet vrij voelen om hun eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te bepalen. Dit kan ertoe leiden dat zij minder snel geneigd zijn om uit zichzelf aan een volgende taak te beginnen.
Bovendien kan controlerend lesgeven ook leiden tot een oppervlakkige verwerking van leerstof. Leerlingen kunnen zich focussen op het behalen van een voldoende in plaats van het echt begrijpen van de leerstof.

Wijze van aanpak

Om controlerend lesgeven te voorkomen, is het belangrijk om een didactische werkvorm te gebruiken die leerlingen stimuleert om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Het gebruik van effectieve instructie en het bieden van autonomie-ondersteunend lesgeven

In het onderwijs wordt gezocht naar manieren om de motivatie van leerlingen te verhogen. Een effectieve aanpak is autonomie-ondersteunend lesgeven, waarbij leraren de autonomie van hun leerlingen ondersteunen.

kan helpen om leerlingen te motiveren en hun eigen leerproces te bepalen.

Bovendien kan het gebruik van open vragen en praktische opdrachten helpen om leerlingen te stimuleren om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Het bieden van feedback en het stimuleren van reflectie kan ook helpen om leerlingen te motiveren en hun eigen leerproces te bepalen.

Conclusie

Controlerend lesgeven is een stijl van lesgeven die leerlingen sturend beïnvloedt en ervoor zorgt dat zij aan de slag gaan en doen wat er van hen verwacht wordt. Het is belangrijk om een didactische werkvorm te gebruiken die leerlingen stimuleert om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Het bieden van autonomie-ondersteunend lesgeven en het gebruik van effectieve instructie kan helpen om leerlingen te motiveren en hun eigen leerproces te bepalen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties