Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Controlerend lesgeven | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven is een stijl van lesgeven die leerlingen sturend beïnvloedt en ervoor zorgt dat zij aan de slag gaan en doen wat er van hen verwacht wordt. De leraar gebruikt vaak dwingende taal in plaats van informatieve taal.
Hoewel controlerend lesgeven in eerste instantie effectief lijkt, blijkt uit onderzoek dat de effecten niet beklijven. Leerlingen verwerken leerstof oppervlakkiger en zijn minder snel geneigd uit zichzelf aan een volgende taak te beginnen. Dit kan leiden tot een gebrek aan autonomie en motivatie bij leerlingen.

Oorzaken van controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven kan verschillende oorzaken hebben, zoals een didactische werkvorm

Didactische werkvormen spelen een cruciale rol bij het vormgeven van de onderwijsleersituatie. Het is belangrijk om de juiste didactische werkvorm te kiezen om de leerdoelen te bereiken. Een didactische werkvorm is nooit neutraal, maar heeft altijd pedagogische consequenties.

die te veel nadruk legt op het overbrengen van kennis en te weinig op de autonomie van leerlingen. Ook kan het gebruik van directe instructie

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias.

en het ontbreken van effectieve instructie

Effectieve instructie is het doelmatig aanbieden van nieuwe leerstof. Leerlingen willen niet onnodig wachten op uitleg, daarom is het belangrijk om de instructie zo te geven, dat er geen leertijd verloren gaat.

bijdragen tot controlerend lesgeven.

Bovendien kan het gebruik van dwingende taal en het stellen van strikte eisen ook leiden tot controlerend lesgeven. Dit kan ertoe leiden dat leerlingen zich niet vrij voelen om hun eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te bepalen.

Gevolgen van controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven kan leiden tot een gebrek aan motivatie en autonomie bij leerlingen. Leerlingen kunnen zich niet vrij voelen om hun eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te bepalen. Dit kan ertoe leiden dat zij minder snel geneigd zijn om uit zichzelf aan een volgende taak te beginnen.
Bovendien kan controlerend lesgeven ook leiden tot een oppervlakkige verwerking van leerstof. Leerlingen kunnen zich focussen op het behalen van een voldoende in plaats van het echt begrijpen van de leerstof.

Wijze van aanpak

Om controlerend lesgeven te voorkomen, is het belangrijk om een didactische werkvorm te gebruiken die leerlingen stimuleert om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Het gebruik van effectieve instructie en het bieden van autonomie-ondersteunend lesgeven

In het onderwijs wordt gezocht naar manieren om de motivatie van leerlingen te verhogen. Een effectieve aanpak is autonomie-ondersteunend lesgeven, waarbij leraren de autonomie van hun leerlingen ondersteunen.

kan helpen om leerlingen te motiveren en hun eigen leerproces te bepalen.

Bovendien kan het gebruik van open vragen en praktische opdrachten helpen om leerlingen te stimuleren om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Het bieden van feedback en het stimuleren van reflectie kan ook helpen om leerlingen te motiveren en hun eigen leerproces te bepalen.

Conclusie

Controlerend lesgeven is een stijl van lesgeven die leerlingen sturend beïnvloedt en ervoor zorgt dat zij aan de slag gaan en doen wat er van hen verwacht wordt. Het is belangrijk om een didactische werkvorm te gebruiken die leerlingen stimuleert om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Het bieden van autonomie-ondersteunend lesgeven en het gebruik van effectieve instructie kan helpen om leerlingen te motiveren en hun eigen leerproces te bepalen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties