Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cyberpesten | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cyberpesten

Cyberpesten: een groot probleem in het onderwijs

Cyberpesten

Pesten is een vorm van psychisch of fysiek mishandelen van een of meer leerlingen door een of meer klasgenoten. Het is belangrijk om pesten te herkennen en aan te pakken om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren.

is een vorm van pesten die plaatsvindt via digitale media op internet. Het is een vorm van laster die kan leiden tot psychische problemen en een negatieve impact heeft op de leerprestaties van leerlingen.

De meest voorkomende vorm van cyberpesten is laster in de vorm van kwetsende teksten of belastende foto’s en filmpjes. Dit kan anoniem gebeuren, waardoor daders zich onbereikbaar voelen en daardoor meer durven.
Door het digitale karakter is het moeilijker om je af te sluiten van deze vorm van pesten. Het komt ook thuis de veilige omgeving binnen, wat extra belastend is. Bovendien is het cyberpesten niet terug te draaien: op het internet blijven gegevens jarenlang staan.

Vormen van cyberpesten

Vormen van cyberpesten kunnen zijn: Bangalijsten, Grooming, sexting en identiteitshack. Het is belangrijk om deze vormen te kennen om leerlingen te kunnen helpen.
Online pesten komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens, omdat jongens directer zijn. Het is belangrijk om leerlingen te leren hoe ze om moeten gaan met digitaal pesten.

Tips om met digitaal pesten om te gaan

Er zijn verschillende tips om met digitaal pesten om te gaan, zoals:
  • niet reageren op vervelende berichten
  • nooit adres, achternaam of telefoonnummer achterlaten op internet
  • gebruik altijd een schuilnaam
  • informeer je omgeving als je gepest wordt
  • bewaar vervelende berichten als bewijs
  • reageer niet op een nummer dat je niet kent
Er zijn ook organisaties waar cyberpesten gemeld kan worden. Het is belangrijk om leerlingen te leren hoe ze deze organisaties kunnen vinden en gebruiken.

Conclusie

Cyberpesten is een groot probleem in het onderwijs. Het is belangrijk om leerlingen te leren hoe ze om moeten gaan met digitaal pesten en om organisaties te vinden die kunnen helpen.
Door het thema van cyberpesten te bespreken en gerichte maatregelen te nemen, kunnen we een veiligere en meer inclusieve leeromgeving creëren voor alle leerlingen.
json [‘pesten’, ‘jeugdcriminaliteit

Jeugdcriminaliteit is een complex fenomeen dat een breed scala aan wetsovertredingen omvat, variërend van vernieling tot doodslag. Jongeren die het criminele pad op gaan, experimenteren met crimineel gedrag en verleggen telkens hun grenzen.

‘, ‘gameverslaving

Gameverslaving is een relatief nieuwe vorm van verslaving die in juni 2018 door de Wereldgezondheidsorganisatie (WMO) werd erkend als officiële verslaving. Toch bestaat er nog redelijk wat onwetendheid op het gebied van deze verslaving.

‘, ‘digitale geletterdheid

‘, ‘agressie

Agressie is een complex fenomeen dat een grote impact kan hebben op de leeromgeving. Het is belangrijk om agressie te herkennen en te begrijpen om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren.

‘]

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties