Gerelateerde artikelen

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Divergente differentiatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Divergente differentiatie

Differentiatie in het onderwijs

In het onderwijs wordt differentiatie

Differentiatie is een belangrijke concept in het onderwijs, waarbij de leerkracht rekening houdt met de verschillen tussen leerlingen en het onderwijs aanpast.

gebruikt om leerlingen op hun niveau aan te spreken. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan, waaronder convergente differentiatie

Convergente differentiatie is een vorm van differentiëren waarbij de hele groep telkens bij elkaar wordt gehouden qua leerstofaanbod. Het doel is om een vastgestelde hoeveelheid leerstof in een vastgesteld aantal jaren bij de leerlingen aan te leren.

en divergente differentiatie.

Bij divergente differentiatie worden de leerlingen op hun niveau aangesproken qua instructie en verwerking, waardoor er steeds grotere niveauverschillen ontstaan.

Het effect op de leerlingen

Wanneer er divergente differentiatie wordt gehanteerd binnen een school, ontstaat er meer homogeniteit in de instructiegroepen. Dit kan voordelen hebben voor de beter presterende leerlingen, omdat zij niet meer ‘opgehouden worden’ door de leerlingen die minder presteren dan zij.
Voor de ‘zwakkere leerlingen’ bestaat het risico dat zij minder gaan presteren, aangezien ze niet meer’meegetrokken’ worden door de leerlingen die beter presteren dan zij. Het is belangrijk dat deze valkuil voorkomen wordt door de leerlingen voldoende uit te dagen en te begeleiden.

Het belang van ontwikkelingsgericht onderwijs

Ontwikkelingsgericht onderwijs

Ontwikkelingsgericht onderwijs is een visie op onderwijs waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat. Het sociale aspect van leerlingen is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Dit type onderwijs is geen individueel onderwijs, maar eerder een benadering die rekening houdt met de verschillen tussen leerlingen.

is een belangrijke factor bij divergente differentiatie. Het helpt de leerlingen om hun eigen tempo en niveau te vinden en om zichzelf te ontwikkelen.

Het is belangrijk om de leerlingen te begeleiden en te challengen om hun volledige potentieel te bereiken. Dit kan worden gedaan door het gebruik van verschillende instructiemethoden en het aanbieden van verschillende leerstofniveaus.

Werken met heterogene groepen

Bij divergente differentiatie wordt er gewerkt met heterogene groepen

, waarbij leerlingen met verschillende niveaus en vaardigheden samenwerken.

Dit kan voordelen hebben voor de leerlingen, omdat zij van elkaar kunnen leren en omdat het hen helpt om sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Conclusie

Divergente differentiatie is een belangrijke methode in het onderwijs om leerlingen op hun niveau aan te spreken. Het is belangrijk om de leerlingen te begeleiden en te challengen om hun volledige potentieel te bereiken.
Door het gebruik van verschillende instructiemethoden en het aanbieden van verschillende leerstofniveaus kan het onderwijs worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties