Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Doubleren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Doubleren

Doubleren in het onderwijs

Doubleren is een educatieve maatregel waarbij een leerling de lesstof van dat schooljaar nog een keer doorloopt. Dit compacte proces helpt leerlingen om hun vaardigheden te verbeteren en hun kennis te consolideren.
Het teamleren

Teamleren is een effectieve manier om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen leerkrachten hun vaardigheden en kennis delen en uitbreiden. Dit leidt tot een betere leerervaring voor de leerlingen.

besluit om een leerling te laten doubleren is geen individuele beslissing, maar een gezamenlijke beslissing van het hele team. Als de leerkracht twijfelt of de leerling door kan stromen naar het volgende leerjaar, dan brengt hij de leerling ter bespreking in de teamvergadering. Na overleg besluit het team wat zij denken dat het beste is voor de leerling.

Oorzaken en gevolgen van doubleren

Een voordeel van doubleren is dat de leerling de lesstof nog eens rustig kan oefenen en niet steeds verder gaat achterlopen. Het rekenen

Rekenen is een van de belangrijkste vakgebieden op de basisschool, naast spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Het wordt ook wel aangeduid als reken-wiskundeonderwijs.

van de leerling wordt hierdoor verbeterd en het automatiseren

Automatiseren is een cruciale vaardigheid in het onderwijs. Het proces van automatiseren helpt leerlingen om kennis en vaardigheden op te halen zonder lang nadenken. Een voorbeeld hiervan is het inoefenen van de tafels van vermenigvuldiging of het veelvuldig toepassen van een rekenstrategie, zoals onder elkaar optellen.

van vaardigheden wordt gestimuleerd. De consequentie van doubleren is dat de leerling naar een nieuwe klas moet. Dat heeft gevolgen voor zijn sociale relaties.

Doubleren op de basisschool wordt zo veel mogelijk vermeden, het heeft de voorkeur dat de leerling in zijn eigen klas onderwijs op maat krijgt. Het signaleren

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias.

van de leerling naar een andere klas kan een grote impact hebben op zijn sociale leven.

Wijze van aanpak

Het identificeren en verminderen van de noodzaak van doubleren is essentieel voor een succesvolle leerervaring. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om de lesstof zorgvuldig te ontwikkelen en te beoordelen door diverse panels om de leerling te helpen bij het verbeteren van zijn vaardigheden. Daarnaast zorgt het combineren van open vragen, multiple-choice vragen en praktische opdrachten voor een gebalanceerde beoordeling van vaardigheden.

Conclusie

Doubleren in het onderwijs vereist aandacht en actie. Door de oorzaken en gevolgen van doubleren te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een succesvolle leerervaring. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties